Besa – az a becsületbeli, íratlan, de igen szigorú szabály,
amely arra kötelez, minden albániai iszlám embert, hogy megtartsa az ígéretét, segítsen
a bajbajutottaknak, az üldözötteknek, a menekülteknek – akik segítségért
folyamodnak hozzá.
Édesapja sok zsidót mentett meg |
A besa, illetve valójában az e törvény szerint élő emberek,
sokszáz üldözött zsidó életét mentették meg a holocaust idején. Bár akadnak
kezdetleges kutatások, könyvek is a történtekről, még sok a fehér folt – ezért
is különösen érdekes az a project, amelynek keretében az elmúlt hónapokban több
alkalommal is interjúkat készíthettünk olyanokkal, akiknek még személyes emléke
van arról, mi is történt.
E mostani beszámoló csak egy gyors vázlat, ám ahogy egyre
több részlet előkerül, lesz mind teljesebb a kép, úgyhogy erre majd még
visszatérek.
S joggal bízhatunk abban, hogy mind több tényt ismehetünk
meg, már csak azért is, mert a mai Albániában meglepően sokan büszkék arra,
hogy szüleik, nagyszüleik nemzedéke menekülőket mentett, segített a vészkorszak
idején. S ez még akkor is nagy dolog, ha legfeljebb párszáz emberről beszélhetünk.
De tudjuk, aki egy életet megment, az az egész világot megmentette.
Két gyors példa csak e nemzeti büszkeségre.
Volt alkalmunk találkozni az egykori albán király
unokájával, Leka herceggel. A harmincas éveiben járó, jobb nyugati egyetemeket
végzett fiatalember nagy tiszteletnek örvend a köztársasági Albániában, amelyik
ugyan a királyságot elutasította egy népszavazáson, de az ifjú „trónörököst”
respektálja és tiszteli. Az utca embere éppen úgy, mint a politikai elit
respektálja igyekezetét, amit Albánia elismertetéséért tesz.
Szóval, Leka herceg hosszan beszélt arról, hogy milyen
fontosnak tartja a zsidómentés emlékének fenntartását és a téma kutatását.
Megemlítette, hogy ő maga is írt erről egy disszertációt egyetemi tanulmányai
során. Majd nemcsak elmondta nekünk, hogy kik a téma legfontosabb szakértői,
hanem a zsebebéből előkapott telefonján gyorsan fel is hívta nekünk őket,
beajánlva minket náluk. (Ó, ha Heltai Jenő láthatta volna ezt a jelenetet.)
Leka herceg, a nagymamája magyar volt. Kezében egy az albániai zsidók történetéről szóló könyvvel |
Vagy, Berat – egy dél-albán kisváros, ahol viszonylag sok
zsidó élt – egyik poros kocsmájában üldögéltünk egy délelőtt, köröttünk
szorgosan emelgették a helybéli férfiak a rakis poharat – az iszlám
szesztilalom szokása úgy tűnik, itt elenyészett - s egy szomszéd asztalnál ülve
valaki meghallva miről beszélünk, rögtön odajött hozzánk és elmondta, hogy az ő
nagybátyja, is mentett zsidókat. S máris tárcsázta a nagybácsit, hogy mondja
már el nekünk is, hogy volt.
A személyes történetek nagyon sokfélék. Most ízelítőül egy
részlet, de ígérem, hogy amint sikerül alaposabban feldolgoznunk az anyagot még
visszatérek rá itt, mert igazán megérdemlik ezek az emberek, hogy megőrizzük
őket emlékezetünkbe. (Többen egyébként megkapták a Yad Vashem Világ Igazai
díját.)
Az albánok által megmentettek között vannak olyanok, akik
régebb óta ott éltek és olyanok is, akik Németországból, Ausztriából,
Olaszországból, Jugoszláviából, Görögországból szöktek át. Sőt, három-négy
magyar család nevét is megtaláltuk – talán rövidesen többet fogunk róluk tudni.
A kedvencem az a történet, amikor Berátba megérkezik egy
zsidó család. Testvérek, azok férjei, feleségei, gyermekei, unokái,
unokatestvérek és nagybácsik. Vagy 25-en vannak és szeretnének együtt maradni.
Találnak egy módos albán famíliát és bekéredzkednek a házukba,
amelyik elég nagy ahhoz, hogy valahogyan elférjenek. Az albán família tudja,
hogy már az olasz megszállók sem lelkesednek az efféléért, hát még amikor a
németek foglalják el az országot.
De a besa kötelez. A menekültnek menedéket kell adni, akár
az életünk kockáztatásával is.
A zsidó család – és talán ezért is szeretem ezt a beszámolót
– egy kis pékséget nyit az albán városkában és a kiflik zsömlék, kenyerek
értékesítéséből tartja sokáig fent magát. Később, mikor romlik a helyzet és jön
a razzia, a háziak ósdi albán ruhákba bújtatja őket, hogy a németek ne jöjjenek
rá, mi is folyik itt. Mikor nagyon elfajulnak a viszonyok, rendszeresek a
bombázások is és a németet deportálni akarják a zsidókat, akkor az albán család
magával viszi a zsidókat a hegyekbe, egy
gazdag nagynénihez és ott húzzák ki a háború végéig.
És miért kockáztattak ennyit vadidegen zsidókért?
Egy kép a tiranai Nemzeti Múzeumból. Einstein, akinek az alábok segítettek megszökni Európából |
A besa, a becsületkódex, ami erre kötelez. Ráadásul, a ház
ura nemcsak módos gazda volt a településen, hanem mint ilyen a „vének tanácsa”,
a várost vezető csoport egyik eminens tagja – mint a történekről saját
emlékekkel rendelkező gyermeke elmondta nekünk: a város egyik vezetőjeként
nyilvánvalóan példát kellett mutatnia a többi berátinak is, hogyan kell
viselkedni.
Vannak adataink az együttélésről. Hallhattunk arról, hogy a
zsidó család eleinte nem mert imádkozni, hogy ne sértse a muszlim család
érzékenységét. De a családfő egy Korán idézettel bizonyította nekik, hogy
mindenkinek a saját hite és szokásai szerint kell élnie. Kicsit egyszerűsödött
a helyzet, amikor például kiderült, hogy az étkezési szokásokban nincs is olyan
nagy különbség, vagy hogy a rituális mosdás itt is ott is alapvető.
Hallhatunk beszámolót arról, hogy akadt olyan zsidó család,
amelyik vendéglátójával együtt megtartotta a Ramadant – amikor például
napközben nem lehet enni – s este aztán együtt ültek közösen az asztalhoz.
Holocaust történeti kiállítás Beratban, egy dél-albán kisvűrosban. Sok zsidót mebntettek meg az itteniek |
Van, aki arról emlékezett meg, milyen volt a németországi gazdag
felső-középosztálybéli életből belecsöppeni az albánaiai meglehetősen szerény
viszonyok közé. S azért a valóság nyilván messze nem volt mindig ennyire
ideális – sok bújkálás, nélkülözés jutott osztályrészül azoknak, akik itt
próbáltak túlélni. Nem is mindenkinek sikerült, Albániából és Koszovóból is
sokszáz embert elvittek és megöltek.
Az azonban biztos, hogy – s lehet sokaknak ez csak utólag
derült ki – Európa legtöbb részével szemben, itt relatív biztonságban, s nem
ellenséges emberek között élhettek.
Olyanok között, akik a besa törvényei, a saját szokásaik
szerint tudták, mit kell tenni üldözött embertársaikért.
(Pesti Sólet, 2018. szeptember)
A BESA nem muszlim eredetű, minden albán tartotta, a muszlimokon kívül az ortodox keresztények, és a katolikusok is. Szkander bég kora óta van jelen, Lek Dukagjini írt egy Kanun (azaz "kánon") nevű törvénykönyvet, amiben többek között a besa is benne van. Ennek a törvénykönyvnek a hatása a mai napig is érződik az albán néplélekben vallástól függetlenül.
VálaszTörlésA feleségem blogjának egy ide vonatkozó bejegyzése:
https://albania.cafeblog.hu/2014/11/12/a-verbosszu-es-ami-mogotte-van/
Egy másik blogbejegyzése (a bejegyzés végén van írva a zsidómentésről):
https://albania.cafeblog.hu/2015/01/11/az-orszag-ahol-valoban-egy-az-isten/
Üdvözlettel:
Egy Albániát 16 éve ismerő, és 9 éve itt is lakó magyar család