2012. január 15., vasárnap

Az én elnököm


Az én köztársasági elnökömre büszkének lehet lenni. Az én elnököm egész életútja példás. Pedig a XX. század igazán megtépázta. Volt katona a második világháborúban, harcolt a németek ellen, megszökött az orosz fogságból. A demokrácia rövid éveiben egy demokratikus pártban működött. 1956-os szerepéről sokat tudunk, meg arról, hogy akkor is helyén volt a szíve. Kapott is egy életfogytiglanit. Sok-sok évet le kellett ülnie belőle, de ez sem törte meg.

Az én elnököm nem hódolt be azoknak a hatalmaknak, amelyekről úgy gondolta, nem méltóak erre. Nem kuncsorgott jó állásokért, nem kért kisebb-nagyobb tisztségeket. Nem játszotta el azt, hogy ugyan élvezi mindazt a sok jót, amit meg lehet szerezni, de később már úgy emlékezik vissza, ő tulajdonképpen ellenálló volt. Az én elnököm talpig becsületes ember.

Jogot végzett, és járt a gödöllői agráregyetemre, de a diplomaszerzésig már nem engedték politikai okokból. Állítólag, autogén hegesztőként is megállta a helyét, ha úgy hozta a sors.

Az én elnököm sokat fordított. A Gyűrűk urát egész nemzedékek az ő magyarhangján élvezhették, élvezhetik. De Updike boszorkányai is tőle tanultak meg magyarul, ahogy Hemingway vagy Golding sok hőse.

Az én elnököm szépen és helyesen tud írni, sarusokról, vagy találkozásokról. Színpadi műveket is alkot. Amúgy, nyelveket beszél, széles látókörű, művelt ember.

Az én elnököm tudta, hogy elnökként a nemzet egységét kell képviselnie. De azzal is tisztában volt, hogy akadnak olyanok, néha kormányon is, akik a szükséges egységet akarják széttörni. Akik azt képzelik, némi parlamenti többséggel a birtokukban például vihetik a köztévét, a közrádiót. Az én elnököm felismerte, hogy az ő alkotmányos kötelessége ilyenkor a valódi többség, a valódi nemzeti egység mellett fellépni.

Későbbi korok történészei talán azt is feltárják, milyen komoly szerepe volt abban, hogy a taxisblokádból nem lett nagyobb baj. Hogy a csetlő-botló, amatőrökkel teli új kormány egyes tagjainak hibájából nem lett végzetes hiba, nem lett vérontás.

Az én elnököm azt is tudja, hogy a nemtelen támadásokkal nem kell törődni. Volt benne része elég – de sebaj. Érezhette mindig a polgárok döntő többségének a támogatását. A szeretetét. Az én elnököm léte bizonyítja sokaknak, hogy a „politikus” mégsem a cinikus, a hatalomvágyó, a pénzéhes szinonimája.

Mondták rá olyanok, akik talán politikai elvakultságuk okán nem értették meg, hogy mekkora szerencséje volt az országnak, hogy egy ilyen elnöke van: könnyű neki, az elnöknek nincs valódi hatalma. Lehet akár szeretetreméltó, közkedvelt is.

Aztán utódai – ki így, ki úgy – mégiscsak azt bizonyították elnökségükkel, nem is olyan könnyű ez.

Az én elnököm, népében állított magának ércnél maradandóbb emlékművet.

A mi elnökünk: Göncz Árpád.


Korábban Gönczről, itt.

21 megjegyzés:

Igás György írta...

Ő az én ELNÖK-m is volt ! csupa nagy betűvel. Igás György

Suskovics Zoltán írta...

Volt szerencsém középiskolás diákként találkozni vele. Jó egészséget, Árpi bácsi.

Csillag blog (KVM) írta...

Tisztelem, becsülöm, és köszönettel tartozom a remek fordításokért! Nagy szeretettel gondolok Rá!

Vendégh Klári írta...

Az utca emberének, nem a hatalom ELNÖKE volt. Neki nem kellett 75 fős palotaőrség, mert szerették, tisztelték, felnéztek rá, bíztak benne, és teszik mindezt ma is.

Zs F írta...

Ő volt az etalon, sajnos az utánajövök meg sem közelitik!!!
Nagy kár!!!

Adam Istvan írta...

Nagy tiszteletet érzek iránta! Ő tényleg az elnökök ELNÖKE volt!Jó egészséget kívánok Neki!
ui: (Ő nem érezte szükségét doktori cím hamisításának)!

Vica írta...

Az egyetlen EMBER, akire felnézek.

kamuduma írta...

Igen, Ő az én ELNÖK-öm is. További szép életet Árpi bácsi!

Grőb János írta...

Minden tiszteletem az Elnökünknek, Árpi bácsinak, aki elsőként lett az Első!

Arnold Péterné írta...

Boldogok lehetünk, hogy legalább egy ilyen elnökünk volt.Árpi bácsi olyan magasra tette a mércét, hogy nem igen lehet felérni erre a szintre. Büszke vagyok arra, hogy amikor a börtönből szabadult a falunkban Sásdon dolgozott talajmérőként.Nagyon tisztelem és emberként is nagyon szeretem.Minden jót kívánok neki !

A Feri írta...

ti mit szívtok, adjatok nekem is

schrott sandor írta...

Ő EMBER és nem egy senkiházi.Becsülni lehet.Becsüli is mindenki pártállásra való tekintet nélkül.Ilyen elnök kell ennek az országnak.

schrott sandor írta...

Ő EMBER és nem egy senkiházi.Becsülni lehet.Becsüli is mindenki pártállásra való tekintet nélkül.Ilyen elnök kell ennek az országnak.

János írta...

Minek az neked, Feri? Te alapból be vagy szívva! :-)

Névtelen írta...

Minden tiszteletem neki, EMBER-ként és ELNÖK-ként. Örülök annak is, hogy többed magammal együtt Ő tűzte az egyenruhámra a külszolgálat során adományozott kitüntetést. Ott a nemzetközi misszióban minden nemzetbelivel úgy beszélt és viselkedett, mint barát és nem úgy mint egy "védett személy" bár nem is kellett semmitől sem tartania. Élmény volt a személyes találkozás. K.J.

Névtelen írta...

Így igaz!!Árpi Bácsi volt mindenkinek!! ARANYOS Úriember!!Nem kellett az a kis "piszok " a neve elé!!!!!Úgy is A NEVE ÖRÖKKÉ megmarad a tísztességes emberek "AGYÁBAN"!!!

Névtelen írta...

Én egyszerűen az Ő tiszteletével annyit mondanék, EMBER volt Köztársasági Elnökként, és ma is az. A nagybetűs ember, aki ha kellett tudott kemény, de igazságos politikus is lenni. A jósága éltesse őt még sokáig.

Névtelen írta...

Én egészen másképp látom,s ahogy tudom (ismerek egy párat)az ő 56-os börtöntársainak is más a véleménye. Ő nem magyarországé, hanem a "liberálsok " elnöke és kiszolgálója volt, mint most a lánya. Nem esett messze az alma a fájától.

Névtelen írta...

Még nem volt köztársasági elnöki palota, a parlamentben volt az irodája. én akkor a parlamentttel szemben lévő múzeumban dolgoztam...egyszer egy nyárelejei napon, jöttem ki a földszinti kiállitásból, és igen meglepödtem, mert az aula közepén ott állt...
egy kisérő, (vagy talán testőr) volt csak vele....gondolt egyet és átjött megnézni a múzeumot....minden különösebb felhajtás, slepp nélkül.... Ő elmert menni egyedül is az emberek közé..
Ő az én KÖZTÁRSASÁGI ELNÖKÖM...
Isten éltesse még sokáig !

Névtelen írta...

Igen, persze.
A társai csak "patkány"-nak becézték, nyilván azért, mert olyan nagyon becsületes, tisztességes volt a bajtársakkal szemben. A liberalizmusnak az elfajult változatát támogatta, elszegődött. Talán mert így kaphatott megbecsülést a korábbi tetteit pedig homályban tartják hálából...

Névtelen írta...

NINCS EMBER ,HIBA NÉLKÜL,AZ A LÉNYEG MIT TETT AZOTA ÉS HOGYAN A NEMZETÉRT,NEKED IS KÉRNED KELLENE EZÉRT AZ ELÖBBIÉRT A MINDENHATÓ MEGÉRTÉSÉT,PROBÁLJ MEG TE IS FÜGGETLEN LENNI POLITIKÁTOL-JELZEM LEHET SZRETETBÖL HIVTÁK IGY ,MERT 1924 A PATKÁNY ÉVE VOLT,SEGITSETEK KIHA AZ ÉVSZÁMÁT ROSSZUL TUDOM---1 EX MAGYAR KATONATISZT,MINDEN MAGYAR ÉS EMBER BARÁTJA