A történetek biztosan sokaknak ismerősek. Miként tudja meg
valaki már nem is olyan nagyon kisgyerek korában, hogy ő zsidó? Most három
magyar író ezzel kapcsolatos regény-részletét elevenítjük fel – ami érdekes a
dologban, hogy három különböző kor gyermekei. Hunyady Sándor (1890-1942), Nádas
Péter (1942) és Vámos Miklós (1950) valamint Németh Gábor (1956) regényeiből
következik egy részlet.
Hunyady Sándor legyen az első
Talán fél éve ismertem már apámat, amikor egy nagy,
osztályközi verekedés után, összekarmolt arccal mentem haza az iskolából.
Nagyanyám megkérdezte:
-
Mit csináltál, te haszontalan?
Diadalmasan feleltem:
-
Jól elraktuk a zsidókat!
Az anyám arca azonban nagyon felhős lett. Nemcsak szomorú,
hanem haragos. Hosszú csend után az anyám rám emelte tiszta szürke szemeit.
-
Mindenképpen utálom a verekedést. A verekedés nem
emberhez méltó dolog. Micsoda ostobaság olyanokat mondani, hogy megraktuk a
zsidókat? Mit gondolsz, olyan nagy hőstett megrakni a zsidókat?…
-
Nem hőstett, mama. De annyit ugrálnak, hogy néha muszáj
őket elrakni.
Anyám folytatta:
-
Ha nagyobb leszel és okosabb, meg fogod tanulni, hogy a
zsidókat nem illik bántani. Tekintsd a zsidókat olyan nemzetnek, akiket egy
nagy szerencsétlenség és a maguk természetének nyughatatlansága szétszórt mindenfelé
a világon. Elnyomták őket. Sokat küzdöttek s szenvedtek. Mindig ők voltak a
gyöngébbek. Sok súlyos sértést kellett eltűrniük, csakhogy a puszta életüket megmenthessék…
Ez egy kicsit meghatott, de azért
csak a magamét hajtogattam:
- Igen, mama, de hát akkor miért
ugrálnak mégis annyit?
Anyám tudomásul sem vette ezt a
közbevágást. Nyugodt, világos modorában folytatta tovább:
-
Azonkívül pedig nagyon nevetséges, ha éppen te mondod,
hogy „megraktuk a zsidókat”, hiszen te is zsidó vagy.
Ijedtemben kivettem a szalvétát a
nyakamból és fölálltam az asztal mellől:
-
Tessék?! Hogy tetszett mondani, mama? – kérdeztem,
mintha nem jól hallottam volna.
-
Te is zsidó vagy! Ismételte anyám komolyan.
Még mindig reménykedtem, hogy
talán tréfál. Csak meg akarnak leckéztetni..
(…)
-
Hát akkor, hogy lehet mama, hogy én mégis református
hittanba járok?
-
Jó hogy említed – mondta élénken anyám. – Már sokszor
beszélni akartam erről neked. Ez azért van, mert te az én nevemet viseled és az
én vallásomban neveltelek. És én csakugyan református vagyok. Der az apád zsidó.
És ilyen módon te félig mégiscsak zsidó vagy.
Valami megkönnyebbülésfélét
érezem. Hát mégsem egészen, csak félig. Mi az, hogy félig? Melyik tagom zsidó
és melyik keresztény?
(Hunyady Sándor Családi Album)
Nádas Péter és a tükör
És akkor most nézzük meg Nádas
Péter történetét. Ami annál is izgalmasabb, mert ugyanezt nagyon hasonlóan
megismételte nemrég megjelent remek, nagy életrajzi regényében, a Világló
részletek-ben.
Aranyszőke anyám nyitott nekem ajtót azon a délutánon.
Délutáni tanításról jöttem haza az iskolából, odakinn már csaknem teljesen
sötét volt. A hosszú előszobában égett a villany. Kivételes eseménynek
számított ez, mert csengetésemre az ajtót mindig a cseléd nyitotta ki. Szüleim
a cselédet, a szociális egyenlőség kényes elvére való tekintettel, háztartási
alkalmazottnak nevezték. Hivatali elfoglaltságaik miatt pedig, ilyen korai
időpontban, még soha nem voltak otthon. Ezerkilencszáznegyvenkilenc késő ősze volt
vagy a következő kora tavasz; közel nyolcéves lehettem.
Az én aranyszőke anyám ezen a délutánon
krémszínű selyemblúzt viselt, hosszú, szűk, felhasított, sötét színű szoknyát,
és szépen formázott selyemharisnyás lábán kígyóbőrből készült, magas sarkú, fekete
cipőt. Mintha valamilyen ünnepélyről érkezett volna vagy színházba készülődne.
Ünnepélyes volt a tartása, a tekintete, s mindebben ott rezgett amaz izgékony
sietősség, amit a kivételes események váltanak ki belőlünk.
Örömteli meglepettségemben rögtön valami nagyon
fontosat akartam volna mondani neki.
- Mondtam, hogy én mennyire gyűlölöm a zsidókat.
Már az előbb kedvesen tarkón legyintett, most
azonban ott is maradt a keze. Kérdezte, mért gyűlölöm őket, és úgy indultunk el
nyugodalmasan beszélgetve a lakás barátságos mélye felé, mintha a tarkómnál
fogva vezetne. Mondtam, hogy azért gyűlölöm őket, mert a mi urunkat, Jézus
Krisztust megfogták és felfeszítették a keresztfára.
Biztosan számíthattam az egyetértésére, hiszen az
igazságtalanságot ő legalább annyira gyűlölte, mint én a zsidókat. S ha éreztem
valamit, akkor az nem volt más, mint hogy bátor kijelentésemmel mégsem tudtam
annyira meglepni őt, miként az a szándékomban állt. Közömbös maradt.
Hol hallottam ilyesmiről, kérdezte.
Mondtam, a hittanórán.
Mindeközben a lépteinket úgy irányította, hogy a
nagy előszobai tükör elé kerüljünk. Ott megálltunk. Néztem őt, amint a tükörben
egymás mellett, talpig tükröződtünk. Nem kellett hozzá sok erőszak, úgy
fordította el tarkómon nyugvó tenyerével a fejem, hogy egészen közelről,
kizárólag magamat láthassam, és ne is kelljen rám mutatnia.
Akkor nézzed meg jól, mondta csöndesen, ott van
egy zsidó neked, gyűlölheted, nyugodtan.”
(Nádas Péter: Évkönyv)
És akkor most jöjjön egy részlet Vámos Miklós regényéből
Szászberek begombolt a sliccét, kérlek,
őszintén szólva, amikor először láttalak a kórházba, esküdni mertem volna rá,
hogy te is zsidó vagy… Amíg el nem kezdtél baszkúrálni a nevem miatt. Miért
lennék én is zsidó? – csattant föl Öcsi. Nyugi, sejtheted, hogy nem sértésből
mondom. De miért gondoltad? Szászibek gyűrögette az ujjait, a fene tudja, volt
egy ilyen érzésem… első ránézésre. Hogyhogy első ránézésre? Ugyebár, a fekete
haj a horgas orr…
Nekem horgasa zorrom? Méltatlankodott ő,
Szászibek nevetgélt, fitosnak mondjuk nem nevezhető. Jóóóvanna, attólmég nem
kell zsidónak lenni
Ám újra és újra föl bukkantak a zsidóság
rejtelmei. Öcsi észrevette a sokkarú gyertyatartót, rákérdezett, Szászibek
elmagyarázta a hanukát és a jomkipurt. Öcsi észrevette az ajtófélfán az apró,
ferde fém tokot rákérdezett, Szászibek elmagyarázta a mezüzét. Öcsi észrevette
Szászibek apjának feje búbján a kerek, fekete sapkát rákérdezett, Szászibek
elmagyarázta a sábeszdeklit. És így tovább, disznóhústilalom, tréfli, tejes
eszcájg, zsíros eszcájg, szédertál.
Otthon sokáig vizsgálgatta a tükörben az
orrát. Jó, lefelé hajlik, deazért nem horgas!
Apa, kérlekszépen, a Szászibek zsidó. Igen?
Igen, ésképzeld aszitte, hogyénis!
Az apja harákolt, hmm, alapjában véve… van
eben valami. Tessék? Nos… őszintén szólva… -
apa homlokán gyöngyözött a veríték, sejtettem, hogy előbb-utóbbb… tehát
nem akarok hazudni, a Szászibeknek igaza van. Micsoda? Zsidó vagy, mondta apa
rekedten, mert én is zsidó vagyok. Öcsi levegő után kapkodott, ez… eznemlehet…!
De igen.
Apa túl komoly volt ahhoz, hogy valami
viccelődés süljön ki a dologból. Erzsébet kígyószemmel figyelte a jelenetet, ő
rámordult: Tetudtad? Tudtam. Ésmérnem szóltál? Erről nem kell beszélni, mivel a
szocializmusban nincsen faji megkülönböztetés.
Öcsi e tudákos mondaton fölbőszült,
zagyváltokitt összevissza, hátmérnem mondtátok?, hátén nemakarok zsidó lenni! –
toporzékolt.
(…)
Zsidóvagyok. Háromhegyedzsidó.
Sokáig készült rá, hogy közölje Szászibekkel,
a végső lökést Szlamalászlótól kapta. A lófogú srác kölcsönkérte a radírját, ő
nem adta, mire Szlamalászló lebüdöszsidózta. Zsidóvagy temagad! – hadarta Öcsi
gépiesen, aztán nagyot nyelt, defőleg büdös!!! A lófogú kajánul vigyorgott, beszélhetsz
apuskám. Zsidó vagy te, csak rád kell nézni!
(Vámos Miklós: Zenga zének)
Németh Gábor: Mikor kerül ránk a sor?
Németh Gábor szintén erősen önéletrajzi ihletésű könyvében,
amelyben egy gyermek szemszögéből idézi fel a hatvanas éveket, így ír erről:
„Nehezen alszom el, mert gondolkodom.
Két kérdés vetődik föl, a lehető legélesebben.
Miért nem mondták meg a szüleim, hogy zsidók vagyunk?
Mikor kerül ránk a sor?
Hogy igazuk lesz-e majd a valakiknek, az nem merült föl.
Hogy lesz-e rá igazi okuk. Az igazi ok ugyanis megvan. Megvan a zsidó szó. Egy
ismeretlen nyelven azt jelenti, bűnös. Teljesen világos volt hogy bűnösök
vagyunk. Hogy elkövettünk valami jóvátehetetlent. Vagyis hát követtek el a
zsidók, mert én semmire nem emlékszem, a zsidó családom követhette el, vagy még
régebbi zsidók, valahogy kiderült, hogy zsidónak lenni családi dolog, ha zsidó a családod, te
is zsidó vagy, részesedsz a családi zsidóságból. A zsidó jó szó, sokszor
kimondod és meghozza az étvágyat, összegyűlik a számban a nyál, rossz szó a
zsidó, mert félelmetes, olyan mint egy görcsös mutatóujj, mint a boszorkány
ujja, ahogy feléd bökdös, vagy pont ellenkezőleg, olyan, mint a csirkecsont,
amit Jancsi dug ki a rácson a boszorkánynak, kidugja a csontot, és azzal
boszorkány lesz maga is.
Zsidó, zsidó, zsidó, zsidó, zsidó.
A hazugság az, hogy hazudnak nekem, az volt a legegyszerűbb dolog,
hazudnak, persze, mert szégyenkeznek. Naná. Szégyenkeznek és még egy darabig
meg akarnak kímélni. Nyilván azt akarják, maradjak még egy darabig gyerek.
Gyere, ahogy Móric elképzeli.
Szégyenkeznek a bűn miatt, amit elkövettünk.
Nem lehetett megkérdezni.
A zsidó szégyen olyan mélyen volt, ahová nem hatolhattak el
kérések.
Egyszerűen nem volt rá szavam. És nem volt szabad
szembesítenem őket a saját képmutató hazugságaikkal, nem viseltem volna el,
hogy előttem kell lesütniük a szemüket, mikro a szemlesütés normálisan egy
gyerek dolga volna. Nem lehetek az apjuk,a gyerekük helyett. Találgatni kellett
volna, de nem volt miből dogoznom. A bűn, a büntetés valószínűtlen mértéke
miatt, elgondolhatatlannak bizonyult Akkora bűn, hogy meg sem kell újra
csinándod. Pont elég, hogy a régi zsidók
megcsinálták.
Örökölni muszáj a bűnt, mint egy lakást.
Vártam, hogy mi lesz.
Mert mutatták a tévében, hogy nincsen vége. Tudtam volna
anélkül is, de azért mutatták, nehogy elfelejtsem. Az ajtórésből tudtam nézni a
tévét, csak onnan nem hallatszott minden. A híradóban muttták, ez egész várost
döntöttek rájuk, vagyis ránk, aztán kicibálták a poros halottakat a széttört
gerendák alól. Szkopjéban vagy hol. A
múlt héten, vagy nem, tegnapelőtt. Mondjuk, amíg fociztam a Szent István
parkban.”
(Németh Gábor: zsidó vagy?, 2010)
Pesti Sólet, 2018, február-március