Raoul
Wallenberg svéd követségi titkár története, aki 1944-ben sok ezer, talán sok
tízezer zsidó életét mentette meg, máig jó pár rejtélyt tartalmaz. Elsősorban
azt nem tudjuk még egészen pontosan – még ha egyre több ténnyel is rendelkezünk
-, hogy mi is történt vele 1945 január 17-e után, amikor az oroszok elvitték.
Wallenberg körül sok ma még a titok.
Azt sem ismerjük pontosan, mi lett azokkal
a képekkel, amelyeket budapesti tevékenysége alatt „fotósa” Veres Tamás
készített. A fotók nagyrésze, minden valószínűség szerint, megsemmisült, de ami
megmaradt, arról sem tudjuk pontosan, honnan került elő. Írtam már erről a
Pesti Sólet 2014. augusztusi számában.
De most
beszéljünk egy kicsit arról a képről, amelyik megvan, sőt, amelyik több
verzióban is közkézen forog máig is a korszakról szóló kiadványokban.
A képen embereket
kísérnek 1944 november 28-án Budapesten, a fotón elől egy fekete kendős asszony
áll. Az amúgy teljesen azonos képek egyik részén egy hatágú csillagot visel a
mellén, a másik részén nem.
De melyik lehet az igazi? Próbáljuk meg kinyomozni.
Annyit tudunk, hogy a képet Veres Tamás készítette, aki
igazolványképektől kezdve a történteket illusztráló fotókig sok mindent csinált
a svéd diplomatának. Képeinek jelentős része elveszett, másik fele kalandos
módon bukkant elő sok évtizeddel később az események után a feledés homályából.
Ez a kérdéses fotó hosszú évtizedek után a nagy nyilvánosság
előtt először újra John Bierman: Righteous Gentile című könyvében (Penguin
Books, London, 1981) szerepelt. E kötetben a fotón a mellén egy hatágú csillag
látható az elöl álló nőnek.
Biermann hol és hogyan jutott a képhez nem tudjuk. De a
kötetben több Veres Tamás fotó mellett is feltüntette, hogy a Wallenberg
családtól kapta azokat.
Az általunk ismert, legelső magyarországi nyilvánosan
megjelent verziójában a fotót – 1947-ben – csillaggal együtt publikálták .
Méghozzá egy a Wallenberg történetéről könyvet író Lévai Jenő jegyezte cikkben.
(Lévai Jenő: Svédország még reménykedik Wallenberg hazatértében, Képes Figyelő,
1947. február 22.)
Ugyanakkor Lévai pár hónappal később napvilágot látott
Wallenberg könyvében (Lévai Jenő: Raoul Wallenberg, Budapest, Magyar Téka 1948)
ugyanezen a képen az előtérben álló kendős asszonyon nincs csillag. A későbbi
publikációk valószínűleg hol innen, hol onnan vették át a képet, ettől függően
jelent meg ez vagy az a verzió. Annyira össze-vissza, hogy például Lévai
1948-ban svédül megjelent Wallenberg könyvében ismét a csillagos változat
található.
Tehát a Lévai jegyezte magyar Wallenberg könyvben csillag
nélkül, a Képes Figyelő cikkben és a svéd kiadású könyvben csillaggal.
Melyik a valódi? Ott volt a képen a hatágú csillag csak lekaparták
egyes képekről vagy éppen fordítva, egy ügyes kezű retusőr festette oda?
Összevetve a verziókat és az időpontokat, valamint Veres
Tamás interjúit nagy biztonsággal kijelenthető, hogy a csillagos verziót
publikáló politikai bulvárlap, a Képes Figyelő szerkesztői nem találták elég
hatásosnak a képet Dávid-csillag nélkül, ezért festették azt rá. Megerősíti
elméletünket, hogy a Képes Figyelőnél „javították fel” a fotót, hogy az
eredeti, még Budapest ostroma előtt, a svéd Külügyminisztériumba Wallenberg
által megküldött fotón – amelyet hitelesnek kell elfogadnunk, hiszen se oka, se
módja, se ideje nem lett volna azt senkinek meghamisítani - nincs csillag.
Mindenesetre, időközben Veres Tamás szerzősége éppúgy
elfelejtődött évtizedekre, ahogy Lévai Jenő 1948-as könyve sem kerülhetett
sokáig elő, hiszen Wallenberg élete, ha más más okból is, de keleten és
nyugaton egyaránt tabunak számított sokáig.
Wallenbergre a figyelmet újra a New York Times cikke hívta
fel 1980-ban. (Eleonore Lester, Frederick E. Werbell, The Lost Hero of the
Holocaust, New York Times, 1980, március 30), az igen alapos írást Veres képei
illusztrálták, de a fotóriporter nevének feltüntetése nélkül. Az akkor már
Amerikában élő, sikeres New York-i divat- és reklámfotós Tom Veres is innen
értesült, hogy néhány képe megmaradt. Szerzőségét végülis nem volt nehéz
bebizonyítania.
Például, a már említett Képes Figyelőben megjelent írásában
Lévai, nemcsak a nevezetes és azóta is ismert majd’ összes Veres képet közölte,
de a képek történetéről is adott némi információt:
„Erről a csodálatos mentésről (mármint Wallenbergéről a
Józsefvárosi pályaudvaron – DJ) érdekes felvételeket készített Wallenberg házi
fényképésze, Veres Tamás, aki valóban életével játszott, amikor kis gépével
elhasított nyaksálján keresztül fotografálni merészkedett. Ugyancsak Veres
felvétele örökíti meg amikor Wallenberg az óbudai téglagyárakból kiszabadított
védenceit a nemzetközi gettóba kíséri.
E szenzációs felvételek filmjei az ostrom alatt
legnagyobbrészt megsemmisültek. Stockholmban, a svéd Külügyminisztériumban
Wallenberg jelentéseinek mellékleteképpen e felvételek egyetlen kópiája maradt
fenn. Ezek közül néhányat itt közlünk - írta Lévai a Képes Figyelőben.”
S bár például az izraeli Yad Vashem archivumában is a
csillagos verzió található meg, van még egy döntő bizonyíték arra, hogy bizony
ez a hamis.
Wallenberg környezetében nyüzsgött még egy fiatal fiú, Beér
János. Ő 1956-ban emigrált, és egyetemi tanár lett az Egyesült Államokban.
Annak idején öt eredeti papírképet kapott ajándékba Verestől, amelyeket annyira
nagy becsben tartott, hogy magával vitt Amerikába. 2005-ben néhány érdekes
dokumentummal együtt a washingtoni Holokauszt Emlékmúzeumnak ajándékozta. S
bizony az itt található fotón sincs csillag.
S bár ma már biztosak vagyunk abban, hogy a csillag nélküli
verzió a valódi, a budapesti MTI fotóarchivumában, ahonnan a szerkesztőségek
megvehetik kiadványokhoz ezt a képet is, most is s a csillagos verzió, vagyis a
hamis szerepel, újra és újra megjelenve.
S ami a legironikusabb az egészben, Jalsovszky Katalin
fotótörténész szerint ez az asszony minden valószínűség szerint nem is a kísért
zsidók csoportjába tartozott, csak rákeveredett a képre, amelyet Veres Tamás
egy mozgó autóból készített. Szóval, biztos, hogy nem hordott csillagot, hiszen
nem volt zsidó.
(Pesti Sólet, 2017, november)
-->