Kedves barátaink!
Ezekben a pillanatokban, a megnyitó perceiben, még csak
bízhatunk abban, hogy ez a kiállítás is sikeres lesz. Mert bármilyen gondosan
is készítettek mindent elő a szervezők, hiába igyekeztek az ide illő,
legizgalmasabb képeket kiválogatni, hiába állítottak össze egy nagyszerű
katalógust és hiába lehetünk abban biztosak, hogy Vajda Júlia neve lesz elég
vonzerő a művészetet kedvelők körében, azért biztos sokakban ott bujkál, hogy
igen, de ebben a vizuális versenyben, amelyben élünk, mindez elég lesz-e.
Hogy hányan jönnek majd el, hányan álldogálnak hosszabban
egy-egy kép előtt, hogy utána a terem
végéből visszaforduljanak a kedvencükhöz. Mesélik e majd, hogy emlékszel arra a
képre, ott, amelyik, vagy csak, amikor lehunyják a szemüket újra látják azt.
És vajon szelfiznek e majd a fiatalok ott, annál a képnél
vagy annál? Mert ha igen, akkor bátran mondhatjuk Vajda Júlia ismét megnyerte a
fiatal szíveket is.
Persze a látogatók egy része biztosra megy majd. Ahogy önök,
ti is. Ismerik nagyrészt az életművet, tudják, mire számíthatnak.
De minden képet ismernek?
Ismerik azokat a képeket, amelyek nem lógnak itt a falakon?
Talán, többet vagy kevesebbet bizonyára. És ismerik azokat,
amelyek nincsenek benne a katalógusban? Sem ebben, sem másban? Azokat,
amelyeket még sosem állítottak ki? Azokat, amelye nincsenek ott Vera és Gyula
lakásában sem, pedig ott aztán van jópár finom darab.
És ismerik azokat a képeket, amelyeket nem ismerhetnek?
Gondoltak már rá, hogy Vajda Júlia életművének egy nagy
részét nem ismerhetik még a legnagyobb szakértők sem. Mert minden bizonnyal
sosem készült el?
Az elmúlt napokban nekem egyrészt nagyszerű dolgom volt.
Mert Vajda Júlia képeket nézegettem, cikkeket tanulmányokat olvastam róla.
Élveztem, hogy a képeivel kelek és fekszem.
És közben egyre nagyobbnak láttam a hiányt. Egyre több kép
hiányzott. Tudom, Vajda Júlia után nagyon sok kép maradt. De másrészt egyre
több minden hiánzott.
Egy reggel arra kellett ébrednem – miután este még
elovlastam Gyula különös hangulatú, lebilincselő tanulmányát egy művészcsalád
összetételének a változásáról, hogy mennyi minden nincs.
A tudományosan hangzó, de nagy szeretettel megírt
részletekből egy kalandos , huszadik századbéli művészssors rajzolódott ki.
És ezután kellett arra rádöbbennem, hogy Vajda Júliának két
életműve van. Az egyik, amiből itt is láthatunk pár Pazar darabot. És még egy:
amelyik nincs. Amelyik nem készült el. Amelyik nem készülhetett el.
A miérteket tudjuk mindannyain.
Egy elszegényedő családban felnövő leány, aki kénytelen
varrónőnek tanulni Pozsonyban, annak muszáj a varrógépet hajtani és nem tud a
festészettel ismerkedni.
A szegény leány, aki átjön Magyarországra, legfeljebb csak
reménykedhet benne, ha szorgalmas és eljárhat ismerkedni a művészettel, akkor
előbb utóbb beveszik.
És aztán ott a következő nagy üresség. Hiba köti össze életét a kor mára már legelismertebbé vált festőjéval, Vajda Lajossal, ha az a világ nem fogadja be őket.
És aztán ott a következő nagy üresség. Hiba köti össze életét a kor mára már legelismertebbé vált festőjéval, Vajda Lajossal, ha az a világ nem fogadja be őket.
Nem fogadja be őket? Ugyan már. Vajda Lajos a
munkaszolgálatban súlyos tüdőbajt szerez. Az ifjú feleségnek ápolnia kell.
Vajda halála után pedig kötelességének tartja, hogy néhai férje hagyatékát
ápolja. Aztán, amit csak úgy egyszerűen „háborúnak” szoktunk nevezni,
Az üldöztetés hosszú sora. A reménykedés, hogy talán nem
bukik le és nem végzik ki azonnal, ha mégis. Nem magyar festő ezekben a
hónapokban, hanem egy koszos zsidó.
Európai Iskola? Európa?
Vonalak, színek, kavargó idomok?
A füttyös kalauz, az igen, az kép.
A kényszerű kinttartózkodás 56 után Svédországban vagy a
„Rottenbiller” túlzsúfolt napjait mind azon helyek, események közé jegyezhetjük
fel, amelyek annak a másiknak, annak az el nem készült életműnek a nagyságát
növelik.
És folytathatjuk a történetet hosszan.
Joggal vethetik fel, hogy a huszadik század sokaknak nem
kedvezett. A történelem, egy zsidónak minősítettnek túlélni önmagában is szép
teljesítmény. De Hitler, Sztalin, Rákosi, de még Kádár kortársának lenni –
messze az ideálistól, hogy finomak legyünk.
Persze, ne legyünk telhetetlenek, ha itt körülnézünk és
látjuk ezeket a képeket, akkor elégedetten bólinthatunk, hogy rendben. Lehet,
hogy sok kép nem készülhetett el. A festőknek, ahogy a balettáncosoknak vagy a
kőfaragóknak egyaránt nehéz volt. És ha ilyen körülmények között ennyi és ilyen
életmű állt össze, akkor Vajda Júlia azt vallhatta, amit a régi viccben a bóher.
Akivel a város leggazdagabb, de analfabéta embere íratta meg
a leveleit és persze egy fillért sem fizetett neki.
Mikor ez kiderült a szegény bóher barátja azt mondta,
micsoda egy mesüge vagy. Miért csinálod ingyen. Mondd meg neki, hogy így nem
írsz neki többet.
Miért vág vissza a bóher – ha nem írok, azért majd fog nekem
fizetni?
Vajda Júlia kitaszítottsága igen összetett, De egyik
hangsúlyos oka ennek zsidósága volt. Kozák Gyula idézi fel a Vajdáról szóló
egyik cikkében, hogy Júlia, aki Pozsonyban német iskolába járván tökéletesen
tudott németül, 1944-ben egy Erdélyből menekült szász asszony papírjaival
bujkált egy parasztgazdánál cselédként. A felszabadulás után a gazda így
fordult addigi „cselédjéhez”: „Én végig tudtam, hogy a nagyságos asszony zsidó…”.
A képeket nézve, persze nem az jut eszünkbe róla hogy
a”nagyságos asszony zsidó”.
Vajda Júlia jó barátja és beszélgetőtársa Tábor Béla, aki
maga is csak igen nehezen élte túl azt, hogy
zsidó volt, így írt erről nevezetes kötetében, A zsidóság két útja
címűben, 193-ben:
„A magyar zsidóság minden értékét csak magyarságnak és
zsidóságának egységéből merítheti. Ha
értékeket akar teremteni, éppoly kevéssé kapcsolhatja ki akár zsidó, akár magyar
voltát, mint ahogy az ember életműködése során nem kapcsolhatja ki szíve egyik
kamráját sem. Nem lehet a magyar zsidóság jó magyar, ha nem jó zsidó és nem lehet jó zsidó, ha nem
jó magyar. (…) Az a magyar zsidóság, amely akár magyarságát, akár zsidóságát
megtagadja, képtelenné válik az értékteremtésre
és egyformán bomlasztó elemmé lesz a magyarság és a zsidóság testében.
Ha azonban magyarságát is, zsidóságát is vállalni és szeretni tudja, a kettő
csak megtermékenyítheti egymást: Értékes
szín lesz a magyarságon belül s ugyanakkor zsidóságában is megerősödik.”
Persze egy kör, egy vonal, egy szín úgy önmagában sem nem zsidó,
sem nem magyar. Hanem kép. Szerencsés esetben jó kép.
"Egyre többször olvassa az ember kritika helyett, hogy
ki zsidó, kinek a felsége az és így tovább. Mintha egy művésznek nem a
művészete lenne a vallása és hite, amellyel az
emberiséget tiszteli és szolgálja. Súlyos megpróbáItató idők ezek .. .
" – felel neki 1938-as naplójában a
szentendrei társ, Ámos Imre.)
Vera és Gyuszi |
A kép. De akadnak olyan korszakok, amikor azt, hogy mi a jó
kép a hatalom akarja megmondani. Nem tudom, törvényszerű-e hogy a hatalomnak nincs
ízlése vagy csak az én legújabbkori történelmi tapasztalataim rosszak, mindenesetre,
talán sok kép azért hiányzik innen, értsd azért nem készült el, mert Vajda Júlia életében a „hatalomnak” általában
más tetszett. Lehettek persze és nyilván voltak is, jó, értékes alkotások azok
közt is. De hát a világ olyan sokféle, hogy nagyon sokféleképpen lehet látni. És
ha a „mást” ellehetetleníteni próbálják, akkor már érthető, miért hiányzik
innen még jó néhány kép, amelyik itt lehetne – ha elkészült volna.
Így gondolják?
Eszükbe jutott már, hogy innen is, onnan is mennyi minden
hiányzik?
Átfutott a fejükön hogy vajon a mi korunk, ennyi tapasztalat
birtokában, mennyi új hiányt állít elő? Vajda Júlia képeit nézve, a hiányzókat
keresve, nem üt orrba, hogy vajon a ma milyen űrt hagy a jövőre
elfogultságával, egyoldalúságával, sokszor erőszakosságával.
Persze az is lehet, hogy mindezt csak túlokoskodjuk. Talán
túl sokat tudunk az elmúlt évekről. Mert
aki itt áll most az nagy valószínűséggel elég pontosan ismeri a történetet,
vagy ha nem is miden részletében, de az évszámokból elég pontosan ki tudja
következtetni, mi történhetett valakivel, aki ilyen képeket alkotott és ebben a
korszakban élt.
De bizonyára betérnek ide majd olyanok, akik esetleg távoli
országból érkeznek és nem sokat tudnak a mi történelmünkről. Gyerekek és egész
fiatalok, akiknek a mohácsi csata és 1944 majdnem ugyanakkor volt. Nagyon
régen.
Akik alig-alig tudnak valamit arról a múltról, amitől mi még
nem tudunk szabadulni.
Akik csak annyit mondanak majd: Hú de szép! Tetszik! Na, ezt
kiakasztanám otthon a monitor mögé.
Akik nem azt keresik majd, hogy mi nincs itt. Hogy mi az,
ami sosem készülhetett el, mert Hitler, mert Horthy, mert Rákosi, mert Kádár,
mert…– mert ők fantasztikus színeket, izgalmas képeket látnak. És azon törik a
fejüket, hogy a Piros akt drapériával vagy az 1950-ben készült Arc című kép
legyen-e inkább a facebok vagy tumblr oldalukon a cover page.
Új nemzedékek, új problémák.
Azt a kérdést tettem fel pár perccel ezelőtt, ha még akad,
aki emlékszik rá, hogy ilyenkor azért ott a drukk bennünk, tetszeni fog-e ez
azoknak, akik most ismerkednek meg alaposabban
Vajda Júlia művészetével.
Mert nekünk tetszik, nekünk fontos – és szeretnénk, ha minél
többen osztozhatnának velünk ebben az örömben.
Így egyben végignézve most ezt a tárlatot, szerintem tessék
egy kicsit fellélegezni. Menni fog ez. A művészettörténészek bizonyára értőn el
tudják mondani nekünk, hogy mitől élő, mitől izgalmas ez az életmű. Ezt fontos
hallani, olvasni – mert igazol minket, egyszerű képszeretőket, hogy nem
tévedtünk, amikor azt mondjuk ezt végignézve, hogy ejha.
És talán akkor tesszük jól, ha nem azon kesergünk most már,
mi nincs itt, mert nem lehet, mert nincs, hanem örülünk annak, ami van. És
annak, ha itt lehetünk a képek értő közönsége közt.
Hadd kérdezzem meg, melyik tetszik ma Önnek a legjobban?
Sebaj ha holnap másik? Az majd egy másik kérdés lesz?
Én meg figyelem, melyik képpel szelfiznek a legtöbben.
(Vajda Júlia kiállítása, Győr, Esterházy palota, Király utca 17. )