A karaktergyilkosság, még az antiszemita karaktergyilkosság sem új találmány
A „legnagyobb magyar író”, Jókai Mór, mindig is kiállt a
zsidók jogegyenlősége mellett. Az egyik legnépszerűbb magyarként szava igenis
sokat nyomott a latba. Aztán élete utolsó éveiben feleségül vette a zsidó Nagy
Bellát – és ekkor példátlan antiszemita támadás indult ellene. Az addig
ajnározott, szeretett íróból szinte egycsapásra afféle közellenség vált. Ma már
tudjuk, hogy egy tudatos, jól szervezett lejáratókampány, ahogy ma neveznénk, karakter-gyilkosság
áldozata lett minden idők legolvasottabb magyar szerzője.
Az akció szervezője, Jókai nevelt lánya, Róza azaz Feszty Árpádné volt. S miért
tette mindezt? Egyrészt, természetesen a remélt Jókai örökségért. Az agg szerző
korábban elképzelhetetlen nagyságú jogdíjakat kapott és feltételezhető volt,
hogy halála után az örökség is mesés méretű lesz. Ám házassága után örökösévé
új feleségét tette meg. A másik ok, mint erre Láng József Jókai Mórné Nagy Bella emlékiratai című kitűnő
tanulmány szerzője rámutat, hogy az események mögött „Jókai által adoptált
Feszty Árpádné állott. mely alighanem legfontosabb meghatározója volt annak,
ami Jókai második házassága s Nagy Bella személye körül történt.” S miért? „Nagy
Bella zsidó, mégpedig szegényzsidó származásának ténye miatt. (…) A
szegénysorsból jött Nagy Bella, akinek úri köreikbe való befogadására még egy
Jókai kedvéért sem voltak hajlandók.”
Érdekes, hogy az antiszemita hangulatkeltés miért is
lehetett ilyen hatásos a századforduló Magyarországán? Sokáig élt az a nézet, hogy
a kiegyezéstől az első világháború végéig tartó periódus afféle aranykora volt
a magyarországi zsidóságnak. S ha több szempontból igaz is, hogy megnyíltak az
utak a polgári jogegyenlőség előtt, s az asszimilálódó zsidóság mind nagyobb
része találhatta meg helyét a polgárosodó társadalomban, a századfordulóra az
antiszemitizmus mind erősebb lett. Persze a politika fősodrába nem kerülhetett
ekkor még, de egyre többeket fertőzött meg ez az eszme. Így aztán volt mire
építenie Fesztynének, aki kitartó szorgalommal tejesztette, hogy a „zsidó”Nagy
Bella kizsákmányolja, zsarolja, megtéveszti, tönkreteszi, kifosztja és
meggyilkolja a nagy írót.
S az antiszemita közhangulatban mind többen készségese
elhitték, hogy megjelent itt a patás
ördög egy zsidó képében, aki tönkreteszi a legmagyarabb írót – akitől el is
fordult a közönség egy része.
Jókai kiadója katasztrófaként írta le a történteket – az
addig sosem látott példányszámban eladott könyveket nem vásárolták az olvasók
„büntetésből”, amiért Jókai egy „zsidó” nőt vett feleségül. Derék magyar ifjak
tüntetéseket szerveztek a pár ellen, sorra jelentek meg a denunciáló cikkek.
S hogy a „kegyetlen” Nagy Belláról szóló vádak alaptalanok
voltak, puszta koholmányok? Ez már akkor sem érdekelte azokat, akik hinni
akartak a „nagy zsidó összeesküvésben” a zsidók született gonoszságában.
S nem is voltak kevesen.
Jókai halála után n Fesztyné újra képtelenebb és képtelenebb
vádakkal állt elő.
Az 1940-es évek elején a nyilasok támadtak ismét rá Nagy
Bellára. Egy Oláh György nevű nyilas
képviselő, aki a parlamentben, majd lapjában a zsidók ellen minden vádnak
helyet adó Egyedül vagyunk-ban hozta újra és újra elő, hogy a magyar
törvényhozás, személyre szabott jogalkotással – mert nincs új a nap alatt –
vegye el Jókainétól a szerzői jogokat, mégsem kaphat pénzt egy „zsidó” egy
magyar író alkotásai után.
Ma már tudjuk, meglehetősen alapos irodalma van ennek, hogy
a Nagy Bella elleni gonosz vádak, amelyeket a sajtó lelkiismeretlen része oly
bőszen terjesztett, hazug koholmányok voltak. De a zsidók elleni
hangulatkeltésre, az antiszemita érzelmek felkorbácsolására tökéletesen
alkalmasnak bizonyultak. Azok, aki saját maguk számára is mentséget kerestek
ahhoz, hogy ők tulajdonképpen nem is rossz emberek, amikor a zsidókat gyűlölik,
hiszen azok igenis okot adnak az ellenszenvre – örömmel olvasták ezeket a primitív
gyűlölködéssel teli cikkeket.
Ha úgy teszik, ezek az írások, és ezeknek a szerzői is
hazug, uszító cikkeikkel hozzájárultak a mind zsidóellenesebb közhangulat
kialakulásának – amely aztán, persze sok más tényezővel együtt – elvezettek
sokszázezer ember módszeres meggyilkolásához.
S hogy egy alaposan megszervezet szándékos karaktergyilkoság
állt Jókai és felesége lejáratása mögött, azt mi sem bizonyítja jobban, hogy
Jókai sosem rejtette véka alá filoszemita meggyőződését.
Az Én és a zsidók című életrajzi novellájában így ír: „Én bizony gyermekkoromban antiszemita
voltam, mint sok fejletlen ember. A szolgálóink telemesemondázták a fejemet
azzal, hogy a zsidók a pászka ünnepükhöz keresztyén gyermekek vérét használják!”
Aztán leírja miként próbálta megverni egy idősebb zsidó iskolatársát, akivel
egy költészeti kérdésben vitatkoztak össze, Amikor édesanyja ezt megtudta,
keményen ráförmedt:
„
- De hát ezért minek kellett valakit megütni? – kérdé az anyám.
–
Hiszen csak egy zsidó volt!
–
Mit? – kiálta fel az anyám. – Te azt mondod, hogy csak egy zsidó volt. Hát
teelőtted a zsidó nem olyan ember, mint más? Te lenézesz mást a vallása miatt?
Te elfelejted, hogy a <> vallásunkat még ötven év előtt éppen
így üldözték ebben a városban, ahogy te üldözöd most a zsidót? Ezt nem tanultad
te éntőlem, se boldogult édesapádtól! – Most rögtön eredj, és keresd fel azt a
zsidó diákot, akit megütlegeltél, kérj tőle bocsánatot, és hozd tőle nekem
írásban, hogy teneked megbocsátott.
El
voltam szörnyedve a drákói keménységű ítélet fölött.
–
Én megalázzam magamat az előtt a zsidó előtt?
–
Megalázod
magad az Isten előtt, aki a zsidót veled egyenlőnek teremtette.”
A történet jól végződik, s a zsidó iskolatárs azt feleli: azért
van az a jó erős öklöd, hogy azzal majd megvédd a zsidókat.
„Ettől a perctől fogva lettem én filoszemitává.” Fejezi be írását.
És valóban, alkotásaiban éppen
úgy, mint politikai állásfoglalásaiban – évtizedekig képviselő volt – kiállt a
jogegyenlőség így a zsidó jogegyenlőség mellett is. S ezzel együtt – vagy épen
részbe ezért is – lett a kor legnépszerűbb írója.
Egészen addig, míg aztán az
antiszemita indulatokat kihasználva, szervezett lejárató kampány nem indult
ellene.
Jókai utolsó éveit sikeresen megkereserítették.
Talán nekünk vigasz, ma a lejáratokat senki sem ismeri, Jókait viszont
meglehetősen sokan olvasnak.
(Pesti Sólet, 2017. május)