Anita Eckberg nekem fájóan hiányzott innen. De talán holnap megtalálom.
Trevi kút, Róma.ű
2019. december 3., kedd
2019. október 31., csütörtök
2019. október 20., vasárnap
Kiskirályfit vacsorára - vagy hogyan győzzük le a Sárkány legyőzőjét
Ez egy példabeszéd. Értse, akink érenie kell.
(Klubárdió)
2019. október 12., szombat
A hegyek Monte Casino és San Donato között
És ez csak a bemelegítés. Még sok-sok kép jön a következő napokban. Igen szép környék és a nap is rendesen süt. Így aztán az ég szabályszerűen kék és még a fák is zöldek. A medvék pedig barnák.
Címkék:
Olaszország,
utazás
2019. október 1., kedd
Egy szokatlan életmentő akció a Nagymező utcai Teréz templomban - ha tud róla, írjon
Ennek a
furcsa zsidómentő történetnek sok elemét ismerjük, de számtalan szereplőjét még
nem találtuk meg. Hátha e cikket olvasva még előkerülnek olyanok, akiknek
személyes emlékük van az 1944-es őszi ünnepek környékén történt dolgokról.
1944-ben
a magyarországi zsidóság végveszélybe került. Május közepétől néhány hét alatt
deportálták és meggyilkolták a vidéki zsidóság döntő többségét.
Budapestre
ekkor még nem került sor, de aki csak egy kicsit is ismerte a történteket
joggal tarthatott tőle, hogy a tömeggyilkosság sorozat nem áll meg a főváros
határánál.
1944
július 7-én jelent meg a főváros rendelkezése arról, hogy a zsidóknak minősülő
személyeknek el kell hagynia otthonukat és úgynevezett csillagos házakba kell
összeköltözniük. Így az embereket nem csak tulajdonuktól, ingatlanuktól
fosztották meg, de megteremtették az alapját annak, hogy később, az egy helyre
költöztetett zsidókat, könnyen, gyorsan lehessen majd deportálni és a halálba
küldeni. Ekkor körülbelül negyedmilliós volt a budapesti zsidó közösség.
Természetesen
– bár a legtöbben nem merték elhinni a valóságot, hogy a magyar állam halálra
ítélte őket – azért megindultak, ha lassan is a mentő-önmentő akciók.
Adjuk
át a szót a kor krónikásának, Lévai Jenőnek:
„Híre
terjedt hamarosan, hogy a katolikus klérus, főképpen Serédi Jusztinián
hercegprímás közbenjár az áttért zsidók érdekében. A hírnek volt alapja.
Érthető tehát, hogy az életéért remegő, s minden szalmaszálba kapaszkodó pesti
zsidóság egész nagy hányadán valósággal „kitérési láz” vett erőt. Különösen a
terézvárosi plébános hivatalát ostromolták meg június végén, július elején
az áttérni szándékozók. Tumultuózus jelenetek zajlottak le a Nagymező utca és a
Próféta utca (ma Hegedű utca – DJ.) között felsorakozó sárga csillagos
tömegben. Lökdösték, ütötték, verték egymást a zsidók: ki juthasson előbb
keresztvíz alá. A tömeggel szemben a plébános és káplánjai tehetetlennek
bizonyultak, de feltűnt az a „hitbuzgóság” a nyilasoknak is, akik élesen
támadták a zsidókon túl a katolikus papságot, sőt a katolikus egyházat is. Ám
ezzel sem elégedtek meg, hanem belekötöttek a templom előtt tömörült zsidókba
is. A megbotránkoztató utcai jelenetek úgy elszaporodtak, hogy az érseki
helynök kénytelen volt beleavatkozni. A plébániák ajtaját bezárták, s táblákon
közölték; az áttérések szünetelnek.
Ezentúl
az egyes zsidó házakban megbízottak írták össze az áttérni szándékozókat,
csoportokba gyűjtötték őket, s egy-egy vallástanár vezetésével többnyire az
óvóhelyen 3 hónapos tanfolyamokat indítottak. Természetesen e téren is sok a
visszaélés. Pénzért azonnal is kiállítottak keresztleveleket, s hamis
vallástanárok is tartottak térítő tanfolyamokat, állítottak ki katekumen-i
bizonyítványokat. (A keresztény beavatás szentségeire készülő felnőtt) Itt
jegyezzük meg, hogy ténylegesen is igen sokan hagyták el vallásukat, bár igen
nagy százaléka a jelentkezőknek később megbánta tettét és visszalépett. Érdekes
számadat: a VIII. Népszínház u. 31. alatti hatalmas csillagos házból 240-en
jelentkeztek a tanfolyamra, s végül mindössze 14-en tértek át. A
július–augusztusi sűrű légitámadások alatt aztán az óvóhelyeken érdekes és
jellemző jelenetek zajlottak le. Katekizmusokból tanultak, és egymást
kérdezgették az áttérő-jelöltek, s ugyanakkor ijedtükben és félelmükben héber
imákat mormoltak. A „Smá Jiszráel”-t a szeplőtlen fogantatás és a szentségek
mibenlétéről folyó értekezés váltotta fel. Ilyen óvóhelyi diskurzusok során
hangzott el ez a jellemző mondat:
–
Minden jó lenne a katolikus vallásban, csak térdelés után nem tudok felkelni.
Hatalmas
molett hölgy panaszolta így el keserveit barátnőjének az elemi iskolás
katekizmus lapjait gyűrögetve.
A három
hónapi tanulási idő – véletlen végzetszerűséggel – éppen a zsidó ünnepekre
esett. Az újév és a hosszúnap templomba járói között is tömegével voltak a
kitérésre jelentkezettek. A templomi prédikációk közül különösen Hevesi Ferenc
dr. ostorozta a szószékről élesen a hitehagyottakat. A prédikáció hatása nagy
volt, s a templom elhagyása után Wosner templomgondnok a padokban néhány
katekizmust talált. Talán jelképül, hogy azok tulajdonosai letettek áttérési
szándékukról. Ugyanakkor a hithű zsidóság körében valósággal „vallási téboly”
tört ki. Különösen sűrűn és napjában többször mondották el a könyörgő imát, a
Sma Jiszraelt”
Eddig Lévai beszámolója.
Ma már tudjuk, a kikeresztelkedés nem mentette meg az embereket. A németek és a
magyar hatóságok „a zsidókra” vadásztak, legyenek keresztények vagy zsidók.
Őket ölték meg.
S az is nyilvánvaló azok
a keresztény papok, akik mégis vállalták, hogy egy efféle mentőakcióban részt
vesznek, maguk is nagyot kockáztattak. Elég csak belelapozni a korabeli nyilas
hecclapokba, milyen durván támadták ezért a zsidóknak segíteni szándékozókat.
Hiszen azok a papok,
akik kereszteltek, tudták, nem „megtértek” új „hiveik”, hanem az életüket
mentik.
A terézvárosi templom
plébánosa abban az időben dr. Hévey Gyula volt. Több ezer – egyes számítások
szerint akár 30 ezer – embert is megkeresztelt, nem törődve a veszéllyel és
abban bízva, hogy ezzel megmentheti őket.
Nagyon sokat segített |
S, hogy mennyire
tisztában volt azzal, mit is tesz, az is bizonyítja, hogy amikor családok
jelentkeztek keresztelésre, mindig előbb a szülőket keresztelte. Így, amikor az
anyakönyvbe be kellett írni a szülők vallását, már a valóságnak megfelelően
írhatta oda, hogy a szülők római katolikusok.
A nyilas lapok támadása
ellenére a keresztelések csak az ostrom legdurvább napjaiban álltak le. A
háború után a túlélők döntő többsége levetette a kereszténységét – de az
biztos, hogy Hévey azt mutatta, akadt segítőkészség a társadalomban.
Ahhoz, hogy többet
tudjunk erről a történetről keressük azokat, akik tudnak róla valamit. Kérem,
ha van erről ismeretük, írjanak a desijanos@outlook.com címre
levelet.
Címkék:
Budapest,
történelem,
zsidó történelem
2019. szeptember 13., péntek
Konrád György :(
2019. szeptember 8., vasárnap
Szkopje, a rémségek kedves városa
Szkopje nem egy különleges pontja a világnak. Ám Orbán V. nagy barátja, egy bizonyos Gruevszki nevű fazon, miközben beleturkált az államkasszába, lehallgattatta a fél országot, még arra is maradt ideje, hogy monumentális, ám borzasztó szobrokat és rémisztő épületeket emeltessen a városban. (Mondjuk, legalább stadion nem készült - ez is valami. és biztosan egy bronzoroszlánon is sokat lehet fogni. Ráadásul itt van egy tucat, nem beszélve a Nagy Sándorokról és Angelina Jolie külsejű édesanyjukról.)
mindenesetre, ha a Gruevszki nevű migráncs itt városépítészeti tanácsadó lesz, akkor sírva kell elrohanni.
De ez most Szkopje. Amúgy a népek kedvesek és mosolygósak. A nap is sütött. Rondának ronda, de sebaj.
Címkék:
utazás
Hely:
Szkopje, Észak-Macedónia
2019. szeptember 7., szombat
Hajó a ködben - ZÁVADA PÁL új könyve
A kortárs magyar
irodalom egyik legkitűnőbb szerzője, Závada Pál újabb izgalmas, a múltról (is)
szóló kötettel jelentkezett. A Hajó a
ködben a háború előtti egyik leggazdagabb magyarországi család sorsát
mutatja be: a csepeli óriásgyárakat birtokoló Weiss Manfréd família
megmenekülését idézi fel a holokauszt idején. Persze, még ha helyenként meglehetősen
hűségesen követi is a valódi eseményeket, a könyv ahogy ezt Závadától már
elvárjuk, nem csak történelem, hanem alapvetően izgalmas regény, személyes
sorsok, szerelmek, intrikák sora is.
Szerzőnk a Kótelnál |
Még akkor is, ha Závada regényeinek keretét általában a
történelem adja. A múlt, a maga sok letagadott rémségével és hazugságával. „Az egész huszadik századi történelmünkről
nagyon hiányos a tudásunk, és ez különösen igaz azokra az eseményekre,
amelyekkel kapcsolatban a legtöbb bűntudatunk kéne, hogy legyen” – mondta
egy interjújában. Amikor kizökken az idő – s az elmúlt századokban mikor nem
kellett volna azt a kizökkent időt valakinek helyretolnia – akkor sok olyan
választás elé kerülnek az emberek, amelyeket a boldog békeidőkben
elkerülhetnek. Gyakran élet és halál kérdésében kell dönteni. Sokan sokszor
álltak a rossz oldalra, tudatlanságból, butaságból, az erkölcsi érzék jóhiányából
vagy éppen nacionalizmustól, rasszizmustól fűtötten. Az utókor ezeket a
döntéseket nem egyszer „történelmi hibának” nevezi és a kínos ügyeket igyekszik
letagadni vagy éppen tisztára mosni az elkövetőket a szembenézés helyett.
Klasszikus példája ennek Závada művészetében az Egy piaci nap című regénye, illetve az ebből készült színdarab,
amelyet még mindig telt házakkal játszanak a pesti Radnóti Színházban, amelyik
a második világháború utáni egyik magyarországi pogromról szól, amikoris
holokausztot túlélt embereket vernek agyon egy kis magyar településen, a
felheccelt, elszabadult emberek.
Éppen itt üldögéltünk, amikor e-mailon megjött a könyv címlapja- |
A regény, és a színdarab, Kunvadason játszódik, de aki csak kicsit is ismeri a történelemnek
ezt a szeletét az hamar rájön, hogy az 1946-os kunmadarasi pogromot rekonstruálja, meglehetős pontossággal. Ám
azzal, hogy fiktív helyre teszi, egyrészt megnyitja a lehetőséget a szerző
előtt, hogy szereplői nevében gondolkozhasson, érezhessen, beszélhessen –
anélkül, hogy számon lehetne rajta kérni, hogy „hát aztán azt honnan tudja.”
Másrészt egyetemessebbé teszi ez az írói eszköz a művet. Ez ettől kezdve nem a
kunmadarasi szégyenteljes gyilkosság, ahol túlélő zsidókat gyilkolnak meg
brutális kegyetlenséggel a szomszédaik. Hanem annak a története, hogy a tudatos
uszítás, a politika gátlástalan ellenséggyártása milyen következményekkel
járhat.
Amíg a kunmadarasi/kunvadasi történet egyszerű, hétköznapi,
sokszor iskolázatlan falusi emberek között játszódik, a Hajó a ködben-nek a
fontos szereplői a magyar elit tagjai.
A csepeli Weiss Manfréd Művek Magyarország legjelentősebb
ipari kompelxuma. Weiss Manfréd halála után lányainak a férjei (a vők) veszik
át az irányítást, köztük a legtehetségesebbnek tartott Chorin Ferenc. A magyar ipar egyik legfontosabb szereplője, Horthy
közeli ismerőse, a vagyonos osztály egyik közismert tagja.
Sikertörténet, bárói rang, közmegbecsülés, a legvagyonosabb
úri osztály életmódja, felsőházi tagság, politikai befolyás és kapcsolatok a
legfelsőbb körökkel.
S bár a család tagjai – kevés kivétellel – már sem hitben
sem lélekben nem zsidók, bizony 1944-ben mégiscsak azzal kell szembesülniük,
hogy egyszercsak megint „zsidók”’ lesznek és nem iparbárók.
A „zsidók” osztályrésze pedig ekkoriban Magyarországon a
kifosztás, összegyűjtés, deportálás majd a megölés.
De van-e elég kapcsolata, ereje, ügyessége és pénze ennek a
hatalmas családnak, hogy megmeneküljön?
Az, hogy a gyáraiakat átengedik a német haditermelésnek egy
idő után már kevés.
A zseniális üzletember, a legfelsőbb körök tagja Chorin
egyszercsak egy ausztriai táborban találja magát.
A vég, úgy tűnik, feltartóztathatatlanul közeleg. Szegény
vagy gazdag? Befolyásos vagy nímand? Mindenkire ugyanaz vár.
Ám ekkor, ahogy az életben is, a könyvben is, feltűnik egy
furcsa SS tiszt, Kurt Becher, aki szokatlan
üzletet köt Chorinon keresztül a családdal.
(Kurt Becherről magyarul Lévai
Jenő, a vészkorszak egyik első történésze, írt egy érdekes könyvet: A fekete SS fehér báránya címmel.)
A tét nagy. Az életük. Hány embert menthetnek meg, hány kerülhet
fel arra a vonatra, amelyik elviszi őket Magyarországról? Jöhet-e az egyik
fontos szereplő szeretője is – mert persze a szerelmi szál ennek a Závada
regénynek is igen fontos része, ahogy valószínűleg az életnek is -, vagy ő már
nem fér be? És az ügyvéd, aki tető alá hozza a megállapodást? És lehet e hinni
egy náci tisztnek? Vagy megegyeznek vele, átadják a vagyonukat, aztán kivégzik
őket? Esetleg itt kellene maradniuk és segíteni másokat, amíg és ahogy lehet,
felhasználva nevüket, vagyonukat, kapcsolataikat? És el szabad-e fogadni a
náciktól egy tisztes vagyont, amivel aztán új életet lehet kezdeni a szabad
világban? Esetleg, ha már megtartani nem lehet, a magyar államnak kellene adni
a gyárat, mint a magyar nemzeti vagyon egyik igen fontos részét?
Yad Vashem - az elpusztitott zsidó közösségek névsora. Tótkomlóson született szerrzőnk. |
Rengeteg kérdés, és elég, ha csak egyszer mellényúlsz,
véged.
S hogy a könyv elég závadás legyen, ahhoz az is kell, hogy
miközben meglehetősen pontosan követi a valódi eseményeket, megjelennek benne
kitalált szereplők is, akik olyan finoman illeszkednek a történetbe, hogy
olvasó legyen a talpán, aki rájön, kik is ők. Miközben gondolataikon,
érzéseiken keresztül a valóságot ismerjük meg.
És ami a legfontosabb, a Hajó a ködben nem történelmi
tanulmány, hanem egy izgalmas, fordulatos, változatos regény az eltagadott
magyar/zsidó múltból. Sok fordulattal, izgalommal. Egy igazi Závada regény.
(Pesti Sólet, 2019. augusztus)
(Pesti Sólet, 2019. augusztus)
Dési János
Címkék:
holocaust,
irodalom,
könyv,
Siratófal,
történelem,
zsidó történelem
2019. augusztus 27., kedd
A zsidó vallás lefokozása Horthy idején
A zsidók elleni jogfosztás-sorozatnak egy mára már nagyjából
elfeledett állomásához érkezett a Horthy korszak 1942 nyarán. A Kállay-kormány ekkor
fogadtatta el az 1942. évi VIII. törvénycikket, amely kivette a zsidó vallási
felekezetet a bevett egyházak sorából.
Kállay Miklós felvonul/Fortepan fotó |
Túl volt már ekkor az ország régen Európa első
zsidótörvényén, a numerus clausus-on, vagyis azon a szabályon, amely megszüntette
a zsidók jogegyenlőségét azzal, hogy ravasz módon korlátozta számukat a
felsőoktatási intézményekben. Aztán 1938-tól sorban jöttek az „igazi”
zsidótörvények, jogkorlátozó, jogfosztó szabályok. 1941-ben fogadták el az
úgynevezett faji törvényt, amely nemcsak megtiltotta a zsidóknak minősített
személyek házasságát „nem zsidókkal”, de – jobb szó híján használjuk most ezt a
szót – faji alapon határozta meg, ki számít zsidónak.
Az 1942 tavaszán hatalomra került Kállay-kormány
kétségtelenül kereste a kapcsolatot a szövetséges hatalmakkal, ugyanakkor a németekkel
sem mert ujjat húzni. Ingadozott, ahogy akkor mondták: Kállay kettőst járt.
Ugyanakkor, a törvényhozásban, az igazgatási apparátusban, a hadseregben és a
sajtó jelentős részében felbátorodtak és erősödtek az antiszemita hangok. A
munkaszolgálatra kötelezett zsidó férfiakat számtalan atrocitás érte.
A zsidó vallás recepcióját megszüntető törvény, ha úgy
tetszik, közel sem járt közvetlenül olyan tragikus következményekkel, mint más
zsidóellenes rendelkezések. Ugyanakkor jól beilleszkedik abba a sorba, amely a
zsidók teljes jogfosztásához, kirablásához, összegyűjtéséhez, deportálásához,
majd megöléséhez vezetett.
Miközben a zsidók jelentős része még ekkor is – sőt még két
évvel később is – bízott a magyar állam lovagiasságában, abban, hogy ha ők
hűséges polgárai az országnak, akkor az is megvédi majd őket, a viharfelhők
gyorsan gyülekeztek.
Az egymást követő jogfosztó intézkedések, a megkülönböztetés
azt mutatta a népnek, hogy a zsidókat ki lehet lökni a társadalomból, őket már
nem védi a törvény, hanem üldözi, velük már bármit meg lehet tenni.
Sokszor előkerül, hogy a zsidótörvényeket azért kellett
meghozni, hogy kifogják a szelet a nyilasok és a nácik vitorlájából. Kétségtelen
Kállay nem engedte, hogy sárga csillag viselésére kötelezzék a zsidókat és a
deportálások német követelésének is ellenállt. Dehát sokat mindez nem ért. A
sorra megszavazott, elfogadott rendeletek mind-mind hozzájárultak,
előkészítették a zsidók végzetét.
A magyar történelem szebb lapjaira tartozik, hogy a
kiegyezés után nem sokkal elfogadták a zsidók polgári és politikai
egyenjogúságát biztosító jogszabályt (1867. XVII. tc.), amely megnyitotta az
utat a zsidók társadalmi felemelkedése előtt. Jellemző a kor hangulatára, hogy a jogszabályt
a képviselőház egyhangúan fogadta el és a főrendiházban is csak 4 ellenszavazat
akadt.
Ezek után neves zsidó és nem zsidó közéleti emberek komoly
akciót indítottak, hogy ne csak mint egyének, hanem, mint vallási közösség is
egyenjogúvá válhassanak a zsidók. Vázsonyi Vilmos, Lőw Imánuel, Mezei Ferenc és
Mezei Ernő, Márkus Dezső neve fémjelezte többek között ezt az akciót. Ebben a
korban a keresztény, különösen a katolikus egyház, előjogokat élvezett, és nem
kevesen akadtak, akik szerették volna ezeket megőrizni. Ám mind nyilvánvalóbbá
vált, hogy egy polgári, fejlődő államot nem tarthat a feudális klérus a
fogságában.
1892 elején a pesti hitközség dísztermében fogadták el azt a
határozatot, amelyben a zsidó vallás teljes egyenjogúsítását kérték.
A polgári Wekerle kormány idején sorban születtek a modern
egyházpolitikai jogszabályok, s ha nem is viták, összetűzések nélkül, de végülis
1895. októberében elfogadták az 1895. évi XLII. törvénycikket, amely a zsidó
vallás recepcióját jelentette. Vagyis a zsidó felekezetek a „bevett egyház” kategóriájába
kerültek, a nagy keresztény egyházakkal együtt. Vagyis ezeket a felekezeteket
az állam az oltalmába vette, tagjainak szabad vallásgyakorlást biztosított,
engedélyezte, sőt gyakran támogatta, szociális- és tanintézményeit.
Önkormányzati jogokat adott nekik, belső működésüket nem háborgatta.
Nos, a Kállay-kormány ezt vonta vissza, amikor az izraelita
felekezetet az „elismert” kategóriába lökte. (Kétségtelenül, volt ennél
rosszabb is. A „tűrtek” csoportja, amelyek tagjai folyamatos hatósági zaklatásokat
kellett, hogy elszenvedjenek, főként a kisebb szekták kerültek oda.)
Az „elismert” vallásfelekezetek jóval kevesebb joggal
rendelkeztek és sokkal szigorúbb állami felügyelet alá kerültek, mint a
„bevettek”. Korlátozták ingatlanszerzési képességeiket – a zsidó felekezeteknek
ekkorra már és ekkor még – komoly vagyona volt. Jóval nehezebb volt és állami
akarattól függött, hogy egyházközséget hozzanak létre. Szociális- és oktatási
intézmények többé nem kaphattak állai támogatást. A jogszabály azt is leszögezte,
hogy más felekezet tagja nem térhet át a zsidó hitre. (Az ún. harmadik
zsidótörvény nem sokkal korábban már kimondta, hogy zsidó és nem zsidó nem
házasodhat, sőt ez sok év börtönnel fenyegetett bűncselekménnyé vált – ahogy szexuális
kapcsolatot sem létesíthettek zsidók és nem zsidók. S ezzel legújabb szabállyal
egy utolsó kiskapu is bezáródott.
A Horthy kormányzó és Kállay Miklós miniszterelnök által
aláírt törvény szimbolikus is volt – fontos lépés a teljes kitaszítás felé.
A cenzúrától sújtott korabeli zsidó sajtó azt hangsúlyozta,
hogy mindez semmit sem változtat azon, hogy a zsidó hit szabályait meg lehet és
kell tartani továbbra is, ugyanakkor elismerte, hogy mindez nehezíti a
felekezet kulturális és szociális életét
A „bevett” egyházak vezetői nem különösebbentiltakoztak és
nem fejezték ki szolidaritásukat – és ezek után mondani sem kell, hogy például
politikai kapcsolataikat, főpapjaik felsőházi tagságát sem használták ki arra,
hogy fellépjenek addigi „bevett” egyházi társuk mellett.
Az ország megállíthatatlanul sodródott a tömeggyilkosság
felé.
(Pesti Sólet, 2019, augusztus)
Címkék:
történelem,
zsidó történelem
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)