2020. augusztus 5., szerda
Madridi piacon
Címkék:
Európai Unio,
Madrid,
Spanyolország,
utazás
2020. augusztus 4., kedd
Az iskolacsendőr dárdája
Ha egy iskolában megjelenik az iskolacsendőr, akkor ott
előbb utóbb lesz gumibotozás, kis bilincselés, talán még könnygázfújás is.
Különben minek? Ha iskolacsendőrünknek egyetlen dolga az marad, hogy a nehezen
nevelhető, több gondosságot igénylő, agresszív környezetben felnővő gyerekeknek
megfújja a tejbegrízét, hogy ne égesse meg a száját vele, akkor előbb utóbb
nyilván tetovált pedagógusokat fognak alkalmazni. Vagy jólelkű, kötényes, teltkarcsú
konyhásnéniket.
Az iskolacsendőr nem teljesen új találmány. Nem szeretném
felesleges ismeretekkel terhelni a szegény új csendőrök fejét, ugyanis, amit
most szóba hozok, azt nekik, akiknek nyolc elemi az előírás, nem is kell
tudniuk. Ugyanis érettségi anyag, a gimnáziumnak is inkább az utolsó évében
kerül elő, hacsak néhány kitűnő Wass
Albert és Tormay Cecile ki nem
szorította.
Kosztolányi
Aurelius című novellája ugyanis a korai iskolacsendőrség veszélyeire hívja föl
a maga művészi eszközeivel a figyelmet. Arra, hogy az efféle felfegyverzett
fickók mekkora bajt tudnak okozni.
A történet röviden annyi, hogy Marcus Aurelius császárnál megjelenik egy barátja, aki
elpanaszolja, hogy eltűnt a 14 éves fia, Avidus,
a császár legyen szíves megkeresni és hazajuttatni. Marcus Aurelius hívatja az
őrparancsnokot és a centurio elmondja, hogy késő este a Capitolium környékén
gyerekek játszottak, szaladgáltak és viccből azt kiabálták Avidusnak, hogy
tolvaj, tolvaj. Megjelent az őrség (korának iskolacsendőre) és elkapta a
fiúcska grabancát. Aki persze kiabált, hogy ő nem csinált semmi rosszat,
eresszék el, talán még rugdosott is – nem szokott hozzá, hogy így bánnak vele.
Sextus, a
felfegyverzett iskolacsendőr pedig dárdájával agyonütötte – ugyanis ennél
bonyolultabb pedagógiai módszereket nem ismert. Egyszerű katonaember volt, a
rendszer egyik szürke oszlopa. Nem véletlenül nem pedagógusnak tanult, mert
akkor beírt volna az ellenőrzőjébe (volt a római korban vajon ellenőrző, és ha
igen, hány napot igazolhatott a szülő?) vagy elmagyarázta volna neki, hogy nem
kiabálunk, nem játszunk, mert itt a rend, csend, fegyelem országát építjük –
ahogy a római alaptanterv is írja.
Mondják, akinek kalapácsa van, mindent szögnek lát. Akinek
dárdája van, az leszúrandó ellenséget, akinek gumibotja és bilincse, az előbb
utóbb keres magának egy bilincselésre alkalmas alanyt. Hadd tanuljon az a
gyerek az életnek.
Sokan felháborodnak most azon, hogy elég a nyolc általános
is egy iskolacsendőrnek, miközben a fizetésük több lesz, mint egy kezdő tanáré.
Valóban, ez nem helyes. Be lehetne vezetni a teljesítménybért. Mondjuk az
alsósok elverése kevesebbet érjen, mint a felsősöké. Eldöntendő. Hogy a lányok
veréséért kapjon-e annyit, mint a fiúkért? És vajon a szülők elnáspángolása
plusszpontot ér-e.
Tehát, a harmadik á-t kétszer kelljen végigvernie, hogy
annyi pénzt kapjon érte, mint a nyolcadik b-ért.
Természetesen lehet még finomítani a tételeken, túlkoros
móresre tanítása – prémium feltétel. Nagy kérdés, hogy összebilincselt kezű,
földre lenyomott ötödikes nyakára térdepelünk-e vagy sem.
Nyilván ez majd azon az egy hónapos tanfolyamon kiderül,
amit tartanak nekik.
Mi már megszereztük a tanfolyam anyagát, ezért elárulhatjuk,
hogy az első héten a gumibot helyes használatát tanulják majd meg, amelynek
egyik fontos pontja, hogy lehetőleg ne hagyjanak látható külsérelmi nyomokat a
kedves tanítványon. Ha mégis, sebaj, úgysem szabad nyilatkozniuk. Újságíró
felrúgása – Lovagkereszt-gyanús ténykedés.
És ismerjük el, vannak valóban nehezebb gyermekek, vehemensebb
szülők, akikkel a kommunikáció egyetlen módja a nyers erő bevetése lehet. Nem
mindenki ért a szóból, mit tegyünk. Viszont jobb megelőzni az ilyen helyzeteket
– ez közismert. Ezért a rossz szociális helyzetben lévő környékeken működő
iskolák esetében, ahol feltételezhető, hogy sok az agresszív, a bunkó, a tahó
gyerek és szülő a rendelet egy alpontja szerint, kis kínzókamra építhető. A prevenciónál nincs jobb – ezt a nyolc
elemis, egy hónapos tanfolyamon kiképzett is tudhatja. Randevú a vasszűzzel és
máris hátratett kézzel ülnek majd a kis lurkók a plebános úr óráján. Ezekben a
kis kínzókamrákban lesz majd kaloda, deres, spanyolcsizma, ujjszorító és a
felsőbb éves fiataloknál a here áramozása is engedélyezve lesz – persze ezt már
csak a fizikatanár felügyelet alatt – nehogy bajt okozzanak elektronikában
járatlan csendőreink.
Egyes helyeken lehetőséget adnak majd a tizedelésre is.
Végülis rendnek kell lenni. Mondjuk a nyolcadik c-sek közül - akik hát legalább
mi ne tagadjuk, túlkorosak, sokszor bukottak - valaki rossz fát tesz a tűzre,
akkor az iskolacsendőr az udvarra levezényli az egész iskolát. Négyzetbe
állítja a fiatalokat a tanulság végett. Középre kerül a bűnös osztály, Addigra
megérkezik a riadóautó is, mert erősítést hívni is joga az iskolacsendőrnek, és
minden tizedik gyereknek elveszik az ellenőrzőjét és beírják, hogy magatartás,
szorgalom: 1.
Esetleg utána az erre kiválasztott, vagy önként jelentkező
iskolatársak el is náspángolhatják őket – hiszen, mint említettük, az iskola az
életre készít föl.
És ha visszajön a digitális oktatás esetleg megint, az
iskolacsendőr kiszáll lakásra és ott tartja majd fent a rendet. Ellenőrzi a
házikönyvtárat és a nála lévő index alapján elkobozza a tiltott irodalmat.
Persze ne legyünk teljesen igazságtalanok. A vitéz Gömbös Gyula Iskolacsendőr Zászlóaljnak minden valószínűség szerint lesznek,
lelkiismeretes, emberséges tagjai is. Már miért ne lennének? Ők azok, akik
elbújtatják majd a rossz nebulót, akit keresnek már a vonalzóval felfegyverzett
pedagógusok, hogy néhány körmöst adjanak neki. Vagy megosztják a cafetériában
kapott szerény uzsonnájukat azzal a kölökkel, akit azért utaltak eléjük, mert
gyomrának hangos korgása zavarta a többieket a hittanórán.
Szóval, ne adjuk fel a reményt. Az élet bonyolult.
(Hócipő, 2020, július 29.)
2020. július 17., péntek
Puskatussal az irodalom ellen - Szerb Antal és a buta szélsőjobb
A nyilaskás* ifj. Lomnici és Piszkos Fred esete az irodalommal
„A vandáloknak ferde bölcsessége
Ismét divatba jő s csudáltatik:
Égetni kell hát minden könyveket
Égetni mindazt aki gondol és lát!”
Berzsenyi Dániel
„Nincs új a lap alatt” – jegyezte meg Piszkos Fred P. Howard
egyik regényében. S milyen igaza volt. Péhovardot, aki Rejtő Jenő néven is
közismert volt, 1942-ben feljelentette egy nyilas lap, az Egyedül vagyunk, hogy
ahelyett, hogy munkaszolgálatban lenne – az úgynevezett mozgó vesztőhelyek
valamelyikén – Pesten láttál egy kávéházban.
A László András nevű szerző 888-as alapossággal utána nézett
Rejtőnek. Szerinte színpadi sikereit, valamint azt, hogy a kor egyik legfontosabb
lapjában a Színházi Életben sorra jelentek meg főleg az egyfelvonásosai, annak
köszönheti, hogy a lap egyik „befolyásos tőkésének” a lányát vette feleségül. (Első
felesége a lap gépírónője volt, a másodiknak kisebb írásai jelentek meg és ő is
gépelt. De így hol lenne a „hálózat”.) A cikkből kiderül még, hogy „ezek” mind
összefognak (tudjuk, kik azok az ezek) azért szaladt velük a szekér. Ráadásul
ez a Rejtő Reich volt még nem olyan rég és az angol-francia fegyverbarátságról
ír – micsoda szemtelenség. Akkoriban a hatóságok ezek szerint még olvastak újságot
és gyorsan jóvátették a hibájukat. Rejtőt iziben behívták munkaszolgálatra. A
többit tudjuk. A csontbrigád tagjaként, a munkaszolgálatban, lelte halálát.
Nincs új a lap alatt. Egy bizonyos CÖF nevű szervezet
mindennapos provokátora, ifj. Lomnici Zoltán – legyen ott a neve László András
mellett - Szerb Antalt illette kritikával, körülbelül nemzetietlenséggel
vádolva meg a szerzőt, legfőképpen azért, mert a világirodalomról szóló könyve
jóval vastagabb, mint a magyarról írt. (Amúgy, ha jól értjük a szöveget
minderről az SZDSZ tehet, akik ugye tudjukkik.)
Ez az ifjú Lomnici bizonyítéka annak, hogy valóban nincs új
a lap alatt. Szerb Antalt és könyvét rendes szélsőjobbosnak igazán illik
támadnia.
A magyar országgyűlés 1942. december 2-i ülésén egy Palló
Imre nevű szélsőjobbos képviselő intézett dörgedelmes interpellációt az akkori
kultuszminiszterhez, hogy mik vannak már Szerb magyar irodalomról
szólókönyvében. A hozzászólása színvonala összemérhető az Ifj. Lomnici féle megjegyzés
bölcsességével. A közbekiáltó nyilas és más szélsőjobbos képviselők efféléket
kiabáltak közbe: Égessük el a könyvet, máglyára vele. És egy különösen szellemes:
szerb is meg zsidó is. És aztán még Rajniss Ferenc Szálasi későbbi
kultuszminisztere zsidózik pár jókorát a felszólalás alatt.
Aztán azon élcelődik a szónok, hogy a közismerten zsidó Kiss
József lapját a Hét címűt tartja a magyar polgári irodalom kezdetének, Szerb, amelynek
méltó követője a Nyugat. (Erre megint következik egy kis zsidózás.) Majd a
felszólaló azt nehezményezi hallgatósága egyetértő ordenáré derültsége mellett,
hogy főként zsidóknak tartott szerzőket sorol fel, mint fontos alkotókat. (Hja,
ezek mindig összefognak egymással, egymást tolják előre a mi iróink helyett.)
Majd nemes egyszerűséggel azt kérdezi a minisztertől, hogy
hajlandó e ezt a könyvet az iskolákból kivonatni és máglyán elégettetni.
Nincs új a lap alatt. Később kiderült, hogy a szélsőjobbos
felszólaló plagizálta a szövegét Túrmezei Lászlóné Értékrombolás című „tanulmányából”,
amely a Cél című „fajvédelmi folyóiratban” jelent meg.
Miközben Sztálingrádnál körülzárták a német hadsereget, a
magyar parlamentben bő zsidózással irodalomkritikát gyakoroltak, amihez Szerb
szolgáltatta a célpontot. A neogótikus falak között többször lezsidózott Szerb,
akinek keresztapja éppen az a Prohászka Ottokár püspök volt, akinek komoly
szerepe jutott a magyarországi antiszemitizmus felszításában. Az élet néha bonyolult.
Szerb próbálta védeni magát a parlamenti kirohanás után, hogy
az Erdélyi Helikon pályázatára írta a könyvet és egy erdélyi püspök
kifejezetten ajánlotta azt a megszállt területek magyarságának. De mindez nem
sokat ért.
A tankönyv már akkoriban is stratégiai eszköznek számított a
nemzeti nevelésben és elhajló irodalom mégsem kerülhet szegény gyermekek kezébe
– nincs új a lap alatt – a könyvet bezúzták. Szinyei Merse Jenő miniszter válasza
szerint „sokszor helytelen megállapításokra és egyoldalú szellemeskedésre”
indította a szerzőt az a törekvése, hogy mindig újat mondjon. Már akkor is úgy
gondolták: a tankönyv legyen fennkölt, életidegen, unalmas, és mást se tegyen,
mint a nemzet nagyságát ismételgető. Nincs új a lap alatt.
Palló felszólalásáról bőven tájékoztattak a lapok. Szerb nem
nagyon tudott válaszolni sehol, mert miközben a szélsőjobb azt harsogta, hogy a
„zsidóké” minden lap – valójában már néhány ritka kivételtől eltekintve csak
kormánypárti és szélsőjobbos lapok jelenhettek meg – igaz ezek lelkesen és nap,
mint nap támadták az akkor már tényleg sokszor szó szerint is az életükért
küzdő kollégáikat.
A mellette szóló néhány cikket a figyelmes cenzúra nem
engedte megjelentetni.
A Magyar Nemzetben Kunszery Gyula írhatott pár sort mellette
– többek között a mi mottónkban szereplő Berzsenyi idézet is onnan származik –
felidézve azt, hogy Palló sok mindenhez ért, hiszen a magyarság őstörténetéről
is előszeretettel beszél a parlamentben (Nincs új a lap alatt.)
Kunszery, amikor a könyvet betiltották, egy szakmai érveket
hosszan soroló cikket írt, ez sem jelenhetett meg sehol. Ebben kiemeli a könyv
értékeit, fontosságát, pedagógiai hasznát. Szegény, talán azt hitte, a
pöffeszkedő szélsőjobbal lehet az értelem hangján beszélni. (Nincs új a lap
alatt.)
Közben Szerb Antalt, a magyar irodalom egyik legműveltebb,
legszórakoztatóbb tagját szintén munkaszolgálatra hívják be. Kőfejtőben
dolgoztatják. Majd keretlegények agyonverik. Nekik a parlamentből szóltak, hogy
most ezt lehet. Aki képviselő az szóval védi az ezeréves, lángoktól ölelt
keresztény Magyarországot, akinek puskatus jutott az meg szétveri a fejét az
éppen kijelölt ellenségnek. Hála a magas színvonalú oktatásnak, fogalma sincs,
kit gyilkol meg – nem mintha ennek sok jelentősége lenne.
1945. január 17. Az ország szerencsésebb fele addigra már
felszabadult.
Szerb Antalt, Rejtőt ma is ismerjük emlegetjük – de korunk
Palló Imréi is itt járnak közöttünk. Szóval,csak óvatosan.
* Andrassew Iván találó kifejezése
(Hócipő, 2020. 15. szám)
2020. június 16., kedd
2020. június 5., péntek
Csoda Rómában – de Sica zsidómentő akciója
A filmrendező Vittorio de Sica zsidómentő tevékenységéről
még elég keveset tudunk, pedig a világ egyik legismertebb filmkészítőjéről van
szó, aki szinte egyedülálló módon színészként és rendezőként is nyert Oscar
díjat – összesen négyet. (Az utolsót, 1972-ben a Finzi-Continiék kertje című
alkotásáért, amely egészen megrázóan idézi fel azt, hogyan jutott el a világ a
zsidóság egy jelentős részének az elpusztításáig.) Sicaról számtalan életrajzot
írtak, magyarul is. Interjúk, cikkek ezrével, tízezrével születtek róla
Évtizedekig Olaszország egyik legsikeresebb embere volt. Mégis, életének erről
a szeletéről egyelőre még nagyon keveset tudunk.
?a
A washingtoni székhelyű United States Holocaust MemorialMuseum (USHMM) szervezésében interjúkat, visszaemlékezéseket gyűjtünk a
negyvenes években történtekről. Így jutottunk el kollégáimmal Vittorio de Sica
sztorijáig. Filmjei, a Biciklitolvajtól a Csoda Milánon át vagy a Házasság
olasz módra-n keresztül az Egy asszony meg a lányáig minden mozit szerető ember
örök kedvencei. Már csak ezért is különösen kíváncsiak voltunk, nekünk mit
sikerül kiderítenünk. Most még csak a kutatás elején járunk – a karanténidőszak
nem segít -, de nem adtuk fel, dolgozunk tovább. De fussuk át gyorsan, eddig
mit tudunk.
Elöljáróban érdemes annyit felidézni, hogy az 1901-ben
született de Sica már a harmincas években az egyik legnépszerűbb olasz
filmszínész volt. Számtalan alkotásban jelent meg – ráadásul egy olyan
korszakban, amikor az olasz filmkészítés a csúcson járt. Részben mert a mind
jobban elszigetelődő fasiszta Olaszországba nem jöhettek be az ellenséges
amerikai vagy angol filmek, részben valamit kellett adni mégiscsak a népnek.
Érdekes módon a fasizmus nem telepedett rá teljesen a művészetekre -valami
relatív kis szabadságuk megmaradt.
A sztár de Sica éppen a negyvenes években debütált, mint
filmrendező. Sorra jelentek meg alkotásai, míg 1944-ben elkészítette azt a
filmet, amely már „valóban” de Sica film. A gyerekek figyelnek minket című
alkotással egyből a legnagyobbak közé emelkedett.
Közben az olasz fegyverletétel után az ország déli felét
megszállták a németek, míg az északin a fogságból kiszabadított Mussolini
névleges vezetésével német bábállam alakult, a Saloi Köztársaság. (Ha már film,
ajánljuk erről Passolini Salo avagy Sodoma 120 napjá-t.)
Állítólag Goebbels ötlete volt, hogy Saloban szervezzék újra
az olasz filmipart, annak propaganda értéke miatt és ezt bízzák de Sicara. Egy
ilyen invitálásnak nehéz ellentmondani. Ám Sica semmiképpen sem szerette volna
a fasiszta államot még így sem támogatni. Azt találta ki, hogy a Vatikán
megbízásából forgat egy filmet. A „La porta del cielo” (Az ég kapuja)
zarándokok csodás utazásáról szólt. Sica azt felelte hát Mussoliniék hívására,
hogy amint befejezi a forgatás már megy is Saloba.
Csakhogy a film nem akart elkészülni. Ebben az időben egy
átlagos forgatás maximum három hétig tartott. Ez a film több mint 120 nap alatt
sem került dobozba. De Sica lánya, Emi, akivel mi is interjút készítettünk
Rómában, bár kisgyerek volt a forgatás idején, úgy idézte fel, hogy Pénelopé
módszert alkalmaztak. A napközben leforgatott nyersanyagot este eldobták, hogy reggel
mindent újra kezdhessenek. Abban bíztak – mint utóbb kiderült joggal -, hogy a
szövetségesek előbb szabadítják fel Rómát, mint ahogy befejezik a munkát.
Már önmagában ez is elég ravasz dolognak tűnik. De ennél
sokkal többet tett Sica. A népes statiszta csapatban elrejtett 300 – de egyes
források szerint – 500 üldözött zsidót, de partizánok is megbújtak köztük. Akik,
miközben keresztény zarándokokat játszottak, megmenekülhettek a deportálástól.
S itt nem csak arról volt szó, hogy de Sica és stábja úgy
alakította a sztorit - ebben nagy szerepe volt alkotótársának, a
forgatókönyvíró Zavattininek is -, hogy szükség legyen ennyi szereplőre, hogy
zsidókat rejthessenek el. De a stábnak kellett még az ellátásukat, a szállásukat
is megszervezni.
Kétségtelen, ehhez jelentős segítséget kaptak a Vatikántól. A
filmet jegyző Orbis filmstúdió a vatikáni állam tulajdonában állt. Sőt, a pápai
állam a Vatikán határain túl lévő római templomot, a Szent Pál bazilikát ajánlott
fel a forgatás helyszínéül. Ebben a hatalmas templomban húzták meg magukat
éjszakánként a németek elől bujkáló zsidók. A templomban aludtak, ettek, éltek.
Állítólag az ott szolgálatot teljesítő papok sokszor morogtak, hogy egy templom
mégsem erre való – de ők is tudták, mi várna ezekre az emberekre, ha
kitaszítanák őket, így igyekeztek jó képet vágni.
A forgatás legfőbb vatikáni felügyeletével Monsignore Montinit
bízták meg. Ő egy szép napon megelégelte a templomban lévő felfordulást, ami a
filmkészítéssel és a többszáz ott megbújt ember mindennapi jelenlétével járt.
Magához hívatta a rendezőt és lehordta azzal, respektálják, hogy I’ten házában
vannak. A rendező letérdelt előtte, kezet csókolt a főpapnak és elnézését
kérte. Montini állítólag visszahúzva a kezét megértően morgott, de azért
hozzátette, ne feszítsék túl a húrt. Montini később VI. Pál néven lett a
katolikus egyház feje.
És a film milyen lett? Róma felszabadulása után ez már
senkit sem érdekelt. Sica és a rejtegetett zsidók is megmenekültek. A rendező
egy jó évtizeddel később mondta el egy interjúban, hogy sosem látta a végső
verziót, minden bizonnyal el is veszett. Évek múltán derült ki, hogy a negatív
valahogy Párizsba került és a Nemzeti Könyvtárban fent maradt. Akkor restaurálták és több mint húsz évvel de
Sica halála után 1997-ben mutatták be a velencei filmfesztiválon.
Sica lánya és unokája, akikkel beszéltünk, nemcsak a
filmkészítőre, hanem az embermentőre is büszke. Unokája megmutatta azt a házat,
ahol Sica elrejtett még pár embert. És lelkesen hozzátette, nem ő volt egyedül
ezzel a családban, mert például egy nagynéni is elrejtett a lakásában pár
üldözöttet.
2020. április 13., hétfő
Helsinki a kirakaton túl
A kirakaton túl is van élet. Főleg így, vesztegzár idején. Helsinki. Persze ezek a képek nem most készültek, hanem a boldog békeidőkben, amikor még azt sem tudtuk mi az a Covid-19. (De még a 18-ról sem volt tudomásunk. A 19-ről is csak annyi, hog az egy híján húsz.)
Mégis, valahogy üvegen át néztük a világot - persze akkor még kint is bent is boldog volt (van.)
2020. április 5., vasárnap
Hogyan csináljunk házilag maszkot, ha senki nem segít
Megoldás akkor is van, ha nem jó a helyzet. Nem tökéletes, de talán több a semminél. Csináljunk maszkot házilag. Ha egy altengernagynak (Vice Admiral - 3 csillagos tábornoki rang) képes rá, nekünk is menni fog. Covid-19 kifogunk rajtad.
2020. március 25., szerda
A halott költő visszanéz Erdélyi József antiszemitizmusa és "zsidó barátsága"
Könnyű belátni, hogy a magyar hazát tönkretenni akaró
háttérhatalom (a tugyukkik) erőnek erejével próbálja leszoktatni a felnövekő
ifjúságot az olvasásról. Azokról a könyvekről, amelyek megmutatják a magyarság felsőbbségét,
erejét, élni akarását – és mindennek felett való voltát. („KIT ELVÁDOLTAK, ELÍTÉLTEK,
/ ÁLLJON MINDEN NEMZET ELŐTT / ISTENI HŐSKÉNT A MAGYAR/ S MINDEN NÉP ÜNNEPELJE
ŐT.” Erdélyi József: Gömbös Gyulához, Egyedül Vagyunk 1940. 2. szám. És igen,
így csupa nagybetűvel.).
A háttérhatalom már annyira elszemtelenedett, hogy a nemzeti
alaptanterv készítésére is rátette szőrös, görbeorrú mancsát. Különben, hogy
fordulhatna az elő, hogy példának okáért olyan tervet állították elő az
irodalomoktatásnak, hogy attól valamire való diák – persze ha akad tanár, aki
következetesen végigviszi – soha többé könyvet olvasási céllal a kezébe nem
vesz, és jogos önvédelemből csak a telefonját fogja mindörökké nyomkodni. Ott
meg aztán könnyen a kommunistából liberálisba átöltözött ellenség pornográf
tartalmaira kattinthat és akkor oda a keresztény, ezeréves Magyarország és még
a fehér ló is hiába bolyong a vörös rongyokba bújtatott fővárosban.
Képes Családi Lapok |
Kétségtelen, van haladás. Kertész ki, Wass be.
De példának okáért, hol marad Erdélyi József? A legnagyobb magyar
géniuszok egyikének tartotta a Horthy-kormányzat sajtója, a nyilas lapok
ünnepelt sztárja volt, aki aztán az ötvenes évek második felében újra
előkerült.
Hát nem kellene ismernie a fiataloknak azt a versét, hogy: „Ne féltsétek a zsidókat, / az Egyiptom pusztítókat! / Mit nekik a vörös terror? / Vörösebbet láttak egykor! / Ilyen-olyan kommunizmus / nem fog ki a héberen. / száraz lábbal ment át Mózes / már a Vörös-tengeren. [...] De csak tűrjünk: a türelem / sírhalmunkon rózsát terem. / Lovak vagyunk vörös hámba, / zsidót viszünk Kánaánba. / Így aztán a kommunizmus / nem fog ki a héberen.”
Még szerencse, hogy a Solymosi Eszter vére című örökbecsűje minden
tisztes mai szélsőjobb rocker koncerten megidéztetik, népszerű és államilag
támogatott nemzeti rockzenekarok révén.
És most fordítsuk komolyra a léha szót. A durván antiszemita Erdélyi – akit kollégái a Solymosi vers után – „halott költőnek” nyilvánítottak, azért ingadozott sokáig.
Hát nem kellene ismernie a fiataloknak azt a versét, hogy: „Ne féltsétek a zsidókat, / az Egyiptom pusztítókat! / Mit nekik a vörös terror? / Vörösebbet láttak egykor! / Ilyen-olyan kommunizmus / nem fog ki a héberen. / száraz lábbal ment át Mózes / már a Vörös-tengeren. [...] De csak tűrjünk: a türelem / sírhalmunkon rózsát terem. / Lovak vagyunk vörös hámba, / zsidót viszünk Kánaánba. / Így aztán a kommunizmus / nem fog ki a héberen.”
És most fordítsuk komolyra a léha szót. A durván antiszemita Erdélyi – akit kollégái a Solymosi vers után – „halott költőnek” nyilvánítottak, azért ingadozott sokáig.
Képes Családi Lapok |
Érdekes, hogy egy 1946-ban megjelent, Boldizsár Iván szerkesztette könyvben, amelyben úgy idézik fel, mint a kevés nyilas költőt, azt írják róla, hogy öngyilkos lett. Valójában csak bujkált, nagyon rövid börtönbüntetést kapott később és az ötvenes években még új kötettel is jelentkezhetett.)
Nemcsak, mert kezdetben a „kis jelentéktelen zsidó lapocska”
a Nyugat jelentette meg verseit, kapott jócskán támogatást a Baumgarten
alapítványtól, de két antiszemita vers között megpróbálkozott azzal is, hátha a
zsidóbarátság inkább hoz a konyhára.
Az Egyenlőség című zsidó lapnak egy Mózes éneke című
költeményt küldött például, s a Mózes éneke című költeményt, a lap szerkesztője
így minősítette, „a vers izzóan zsidó, bár szerzője nem az. Mindenesetre
jellemző a költőre, aki hétfőn a Virradatban ír Solymosi Eszterről és
csütörtökön az Egyenlőségben akar írni – Mózesről.” (Egyenlőség 1937. augusztus 12.)
Egyenlőség |
Erdélyi hamar döntött, nyilas költő lett. A nyilas lapok sztárja. Annyira,
hogy a hatalomtól támogatva – vesd össze irodalmi erőközpont – például lelkesen
nekiállt a nagymúltú Petőfi Társaság zsidótlanításának. A Petőfi
Társaság vezetősége próbált ellenállni – igen, akkoriban létezett ilyesmi –
mire Erdélyi sértetten kilépett, mondván: „a társaság regenerálását, elsősorban
a zsidó tagoktól való mentesítését illetően a társaság vezetősége nem veszi
komolyan, elnöke meg gyerekségnek mondja.” (Egyedül Vagyunk 1943. 1. szám.)
Futólag idézzük fel, nem tagadva, hogy van a mai korral áthallása, azt a
költeményét, amelyet nem sokkal Pearl Harbour japánok általi megtámadása után
írt Rokonság címen. „Nap fiai a japánok, / mint régi magyarok; /
elszakadtak rég egymástól, / de mind máig rokonok. / Büszkén vallja a japán is!
Rokonának a magyart / Rokon a szó ajkukon és / markukban a hősi kard. (Egyedül
Vagyunk, 1942. 3. szám.)
Nevezetes verse, még az, amelyben 1944-ben beszámol arról, hogy szép, új
lakáshoz jutott a kormány jóvoltából – egy zsidó lakásához, akit kitettek
onnan. Fenyő Miksa is megemlékezik erről a versről a naplójában (Az
elsodort ország) A régi lakástulajdonosról „akit az embersorból és ebből a
lakásból kidobtak, a legjobb esetben negyedmagával egy gettóház szobájába
szorították, de a rosszabb esetben Kistarcsára vitték, ha ugyan nem
Németországban a német szépség, jóság igazság - mert ott is van! – tudós
gázlaboratóriumába!”
Sok évvel ezelőtt egy hosszú interjút készítettem (Szombat, 1999.
február) egy igaz költővel, Faludy Györggyel, aki lehet, hogy nem része
most éppen a dúsan tenyésző iskolai tananyagnak, de ettől még a legtöbbet
olvasott magyar szerzők közé tartozhat.
Ebből idézem most fel az Erdélyi Józsefről szóló részt.
- Emlékszem
Nagy Lajossal ültem a kávéházban. Erdélyi is gyakran ült ott vele. Amikor
megjelent a Solymosi Eszter vére című vers oda akart ülni Nagy Lajoshoz, aki azt
mondta, ide többször nem ülsz le. Mire azt felelte: mi az Lajos, te is
elárultál minket? (A történetet némi variációval Erdélyi is elmesélte,
méghozzá a nyilas Fiala Ferencnek, s az Összetartás című lap 1937. augusztus
29-i számában meg is jelent. Aszerint Nagy Lajos felesége szólt volna vissza
neki, akire Erdélyi rálegyintett volna, nem számít, mert zsidó -dj.) Bár én csak
hallottam a Solymosi versről, de nem olvastam el. Minek?
- Azóta
se olvasta?
- Nem.
Nem hagyom magam bosszantani ezektől. Nem érdekel, hogy micsoda aljasságokat
ír. Sok hülye volt, nagyon sok. (…) Miközben a magyar nácik sohasem voltak a
többség. Féja Gézán, Erdélyi Józsefen -a ki mint ember is jelentéktelen volt, s
néhány ilyen nagyszájún kivéve, igazi írók közül senki nem tartott velük. Sőt,
az igazi írók a nácik ellenségei voltak. Nem az volt, mint Németországban, ahol
nagyrészt - persze ott sem mindenki - náci volt. Nálunk kit tud náci költőt
mondani?
- Erre
biztos lenne, aki azt felelné, persze hogy nem tudok, hiszen nem tanították ideológiai
okokból az iskolában őket.
- Nem
is lett volna kit. Hülyék, gyengék voltak.”
Címkék:
sajtótörénet,
történelem,
zsidó történelem
2020. március 6., péntek
Tel Aviv-i dobszó a tengerparton
Elkaptuk a ritmust
Pesten esett a hó, méghozzá nagy sűrű pelyhekben, mint egy
régi, szovjet mesefilmben. A közlekedés megbénult – erről a mesékben ritkán
esik szó – mindenki átült egy másik kocsiba, amikor mi felszálltunk a Tel Aviv
felé induló repülőre.
Fentről néztük aztán a havas tájat - melyet bizonyos rossz ízlésű
szerzők „nagy fehér, mindent beterítő paplanként” szoktak leírni – pedig csak
kellemetlen vizes pamacs az egész – és tudtuk, mi rövidesen a nyárban, vagy
legalábbis a szép tavaszban landolunk.
És tényleg.
Miközben magyarországi barátaink éppen több napos
élelmiszerkészlek felhalmozásán ügyködtek, mert, ha ekkora a hó, ki tudja mit
hoz a jövő, mi szépen leereszkedtünk a tengerpartra, oda a nagy szállodasor
elé, ahol már oly sok kedves órát töltöttünk el, és lehúztuk előbb a bal, majd
a jobb cipőnket.
Aztán következett előbb a jobb, majd a bal zoknink. És talán
többen kitalálták a folytatást, előbb a jobb, majd a bal lábunkat dugtuk be a
tengerbe – több stílusművész nyilván úgy fejezné ki magát, hogy a hűs hullámok
mosták mind a két lábunkat.
Mondhatnánk, hogy az élet szépnek és biztatónak tűnt nekünk,
s ha egy egy játékos, tajtékos hullám pofán is vert minket, hát csak nevettünk rajta.
Ahogy körülöttünk Tel Aviv vidám ifjúsága élvezte pészahi szünetet.
Dehát, mint tudjuk, az örömbe néha üröm is vegyül – hogy
eképpen fejezzük ki magunkat. Mert ahhoz, hogy még egy üveg bort is csapra
verjünk és az erről szóló úgynevezett szelfi képekkel bosszantsuk Tél tábornok
markába került otthoni barátainkat, először is szükség lett volna egy palackra
a gyöngyöző (!) nedűből.
De ki húzza fel a zokniját, a cipőjét és vág át az autóúton,
hogy a kedvesnek nem mondható, de egész éjszaka, sabeszkor és ünnepnap is
nyitvatartó oroszul beszélő néninél vételezzen egy italt.
Kő-papír-ollóval hamar kijelöltük a legfiatalabbat, aki már
el is indult útjára, s rövidesen vissza is tért egy goláni vörössel. Addigra mi
is kihúztuk a lábunkat a tengerből, megszárogattuk és hörpintésre készen
álltunk.
Mondanom sem kell, dugóhúzóval viszont nem rendelkeztünk.
Ekkor nekiindultam, hogy a parton nagy tömegben partizó
helybéliektől kölcsönkérjek egyet. Főleg nevetős falassa lányok mulattak
köröttünk. Kérdésemet a dugóhúzót illetően felettébb viccesnek találták és majd
mindegyikük rá akart beszélni egy furcsa illatú spanglira. De mi nem vagyunk
olyanok, s ha kell ezt a falassa lányok is bármikor tanúsítják. Már úgy nézett
ki, hogy a mind kedélyesebb ifjúság körében mi szomjan halunk, amikor egy
Szergej Ogyesszából megoldotta a problémánkat. Ültünk hát a többiek között, ők
néha szippantottak a lazán tömött trombitából, mi illedelmesen, kisujjunkat
eltartva, meghúztuk a golani vöröset és
talán még szelfizni is elfelejtettünk, annyira jó volt.
Másnap reggel Budapesten a hó olvadni kezdett, kaptuk a
hírt, miközben nekünk leégett a fülünk, miközben Jaffa felé bandukoltunk.
A parton éppen hangszórókat állítottak föl s rövidesen vagy
harminc-negyven nyugdíjas pár perdült ki és a zenére vad salsazásba kezdett.
Ekkor három féle ember tartózkodott a parton. Aki rá se
hederített erre a furcsa táncórára – ők az izraeliek. Akik mit sem törődve
semmivel, csak úgy a maguk örömére táncoltak. Akadt, aki nagyon ügyesen, más
felettébb falábúan – a többség maximum életkorában emlékeztetett Fred Asterre
és Gingere Rogersre – ők is izraeliek. És a szájtáti nézők – nos, ők a hülye
turisták, akik látványosságnak tekintik ezt a szabadidős tevékenységet. Akik nemcsak
bámulnak, hanem tréfásnak vélt megjegyzéseket is tesznek, nos, ők a turisták
kelet-európai alcsoportját képezik, akik valahogy nehezen hiszik, hogy igenis
jó a kellemes tavaszi szélben egyet táncolni a barátainkkal, a többi
nagypapával és nagymamával – csak úgy, az öröm kedvéért. Mert a tánc, hogy
együtt vagyunk, hogy itt a nagy kék tenger, kellemesen süt a nap és mindjárt
valami jóféle humuszos dolgot is elmajszolunk – hát mi ez, ha nem ok arra, hogy
tudjuk, hogy szép az élet.
Főleg, ha két szám között megpihenve slukkolunk
egyet az unokánk tekerte mareszt illetően. Mert mi ugyan ellene vagyunk az
efféléknek, de itt mintha elég megszokott lenne ez az unokától nagymamáig tartó
sor. Cserében nincs pálinkázás, vacak sörök de még a viszkisüvegek is ott
porosodnak a felső polcon.
Ballagunk tovább, már éppen elhagyjuk az egykori delfinárium
vonalát, amikor éktelen dübörgés csap le ránk.
Nem én kiáltok, a föld dübörög – mondjuk, és már fel is
tűnik a nagy zöldpázsitos park kanyarulatában egy jelentős doboló sereg. Kedves
révületben ütik a ritmust, van, aki már egész jól el is találja.
Tátáttátám, tátám, tátátám
- visszhangzik minden. És megint csak háromféle ember található itt. Aki
dobol – izraeli. Aki rá se hederít minderre – izraeli, és akik a
fényképezőgépük után kapnak, egymást böködik oldalba – a turisták.
Próbálunk úgy tenni, mintha mi a második csoport lennénk.
Talán túl tökéletesen? Rövidesen kiválik egy fehér, izzadt atlétatrikót viselő,
piros boxnadrágos lány a csoportból. Nyújtja a dobot és a verőt – közben nagy
nevetve lökdös befelé. Én persze szabadkozom, hogy ugyan már, én csak erre
jártam, nem is vagyok itt és különben is, papírom van róla a Rottenbiller utcai
általános iskolából, hogy rémes az ütemérzékem.
De már ott állok köztük, valaki megmutatja, hogy fogjam az
ütőt és amikor persze beleverek a szünetbe senki nem nevet, mint egykor a
harmadik cében. Sőt
Tá-tát-tá-tám, tá-tám, tá-tát-ám. Lassan elkapom az ütemet, mire újra szikrát hánynak a dobverők. „Jalla” – bólint a göndör és a colos, és már én is ott verem velük a dobot a tenger partján. És a helyiek rá se hederítenek, mit csinálunk. Csak a szájtáti turisták állnak meg és fényképeznek minket, miközben mind vadabbul verjük együtt a dobokat.
Ez már a mi közös ritmusunk.
(Pesti Sólet, 2020. február)
Címkék:
Izrael,
Izrael2019
Hely:
Tel-Aviv, Izrael
2020. március 2., hétfő
A tűzből mentett maradék - Érsekújvár
Érsekújvár, Nové Zamky, a régi ortodox zsinagóga. Majdnem ötezer embert deportáltak innen és gyilkoltak meg.
Címkék:
Szlovákia,
zsidó történelem
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)