Sok-sok év után egy különösen fontos könyv jelent meg most
magyarul, sajnos majdnem észrevétlenül. Pedig alapműről van szó, és eredeti,
angol nyelvű megjelenése komoly vitákat indított a holokauszt és abban az
„átlagemberek” szerepével kapcsolatban.
Nem véletlen, hogy a világban mindenfelé Daniel J. Goldhagen hatalmas történészi
és média visszhangot kiváltó könyve megjelenése (1996, Knopf, New York) óta tartósan
a holokauszt-kutatók és a téma iránt érdeklődők fókuszában áll.
Goldhagen aprólékos kutatómunkát végzett, a terjedelmes mű
alapja saját harvardi doktori disszertációja. A könyv percek alatt bestseller
lett - ami efféle vaskos történelmi művek esetében szinte példa nélküli.
Felháborodás, indulatok, heves szakmai és magánemberi reakciók kisérték.
Két évtized telt el a megjelenés óta és a kötet állításairól
még ma is folyik a szenvedélyes vita.
Goldhagen olyan témához nyúlt, amely a
holokauszt-feldolgozásokban vagy csak periférikusan szerepeltek, vagy egyszerűen
elhallgattak. A kötet ugyanis nem csak azt dokumentálja, hogy miként „nem
tudtak” az átlagemberek a holokausztról, hanem a gyilkosságokban való aktív
részvételt is kutatja, dokumentálja. Munkája olyan borzalmakat tár fel,
amelyeket nehéz higgadtan fogadni. S művével olyan sebeket tépett fel,
amelyekkel tabukat akart ledönteni.
Pécsi Katalin a Múlt és Jövő 1993/3. számában írt a
kötetről, ebből idézek:
„A (kötetben található
egyik) fényképen egy katona látható meg egy asszony, köztük alig egy méter. A katona
kezében felemelt puska, az asszonyéban valami ruhacsomó lehet - de nem,
közelebbről nézve felismerhető, hogy egy gyermeket szorongat a karjában, olyan
két-három éves formát. Az asszony hátat fordít a katonának. és felsőtestével
szinte ráborul a gyermekére. A gyerek lecsüngő meztelen lába két világos folt
az asszony fekete ruháján. Még egy fél pillanat, és a katona fegyvere el fog
sülni. A tarkóján találja majd el az anyát. Világos, hogy 1942 e napsütötte
napján a katona pózba vágta magát a fotós előtt - így tett volna minden
bizonnyal az Eiffel-toronynál vagy a lába előtt heverő oroszlán mellett is, ha
netalántán turistának vagy szafári-nyaralónak rendeli őt a jósorsa. Goldhagent,
a történészt a képnél is jobban érdekli a fotó hátoldala. Az ismeretlen katona,
mielőtt hazaküldte volna a képet családjának Németországba, gondosan ráírta a
dátum fölé: „Emlékül az ukrajnai zsidó akcióból”. Hogyan küldhette haza a
katona a mamájának éppen ezt a képet? Hogyan tűzhette a mama ezt a képet
büszkén a konyhakredenc üvegajtajára? Hogyan lehetséges, hogy efféle képek
ezrével voltak kiállítva más német anyák vitrinjeiben is? A magyarázat nem
lehet más, véli Goldhagen, mint hogy az átlag németet nem sokkolta a „zsidó
akció”, ártatlan emberek ezreinek a meggyilkolása. Az antiszemitizmus olyan
régen és olyan mélyen beleivódott a mindennapi német politikai kultúrába, hogy
ha zsidókról volt szó, a német átlagember számára tökéletesen elmosódott a
határ a józan ész és a fanatizmus között.”
Goldhagen könyvének megjelenése után az amerikai sajtó
figyelmének középpontjába került, rengeteg tv-interjút adott, lapok sokasága
foglalkozott a témával.
Németországban tartott vitaestjeire tódultak az érdeklődök, -
s bár a várt botrány, személyes varázsának köszönhetően elmaradt - nem
csitulnak azóta sem a szakmai viták.
A történészeket is alaposan megosztotta Goldhagen műve, a
világ számos pontján élő kutatók fejtették ki álláspontjukat hol védve a könyv
alapvetését (miszerint az átlagpolgárok is valószínűsíthetően pontosan
tisztában voltak a holokauszt lényegével, a zsidó polgártársaik illetve a más
országokban élő zsidóság megsemmisítésére vonatkozó elvekkel, tettekkel s azokkal
egyetértettek. Sőt a megvalósításban katonaként, civilként részt is vettek).
Goldhagen határozottan cáfolja, hogy „csak” a legmagasabb
politikai döntéshozók voltak a felelősök a népirtásért, s miután közülük
sokakat a nemzetközi bíróságokon megbüntettek, így a nürnbergi főtárgyalással
befejezettnek tekinthető a számonkérés hivatalos formája.
Nem, „átlagos” emberek tömegei vettek részt így vagy úgy a
gyilkosságokban.
Goldhagen az Eichmann féle bürokraták helyett a kétkezi
gyilkosokról szól. Hiszen az emberirtás sorozatot nem volt elég kitalálni,
törvényeket hozni róla, szabályokat alkotni, hanem bizony végre is kellett
hajtani a véres „munkát.” Goldhagen elsősorban a tartalékos rendőrzászlóaljak
tagjainak hazaküldött levelei, illetve a bíróság előtt tett vallomások alapján
vizsgálta azoknak az „átlagnémeteknek” a személyiségét, akiket a náci ideológia
talán még nem is fanatizált különösképpen. Többségükben idősebb, családos
emberek voltak, akik talán egy ideig még választhatták volna azt is, hogy
kimaradnak az emberölés brutális napi rutinjából. De nem tették.
A kötet kritikusai közül sokan – így Karsai László
történészprofesszor is - többek között azt rótták fel a szerzőnek, hogy csak a
„németekről” ír, s nem idézi fel, hogy más országokban, így akár Magyarországon
is, „átlagemberek” egész sora vett részt a tömeggyilkosságokban. De ez talán
egy másik kötet témája lehet.
Ha van tanulság, akkor az az, relatíve milyen könnyen lehet
az embereket, az „átlagembereket” a gyűlöletre kondicionálni és ennek milyen
következményei lehetnek.
Magyarul egészen mostanáig nem jelent meg a könyv, néhány
recenzión, hivatkozáson túl nem hatott a magyarországi kutatásokra,
holokauszt-vitákra. Körülbelül el tudjuk képzelni, hogy miért hallgatták el.
Bizony –lásd Karsai kritikáját - az „átlagemberek” egy jó része Magyarországon
is részesévé vált valamilyen módon a gyilkosságoknak, azokról tudott. Erről
pedig itt még ma sem nagyon illik beszélni.
A kötetet Bokor Pál értő magyar fordításában olvashatjuk el,
a rutinos Szántó András szerkesztette és az Atlantic Press adta ki Hitler
buzgó hóhérai címen.
(Pesti Sólet, 2018. június)