Az őszi
nagyünnepek ideje különösen jó alkalom arra, hogy végiggondoljuk, mit miért
tettünk.
A jó
szándék önmagába sokszor kevés. Vajon cselekedeteink a világ összefüggésében, a
dolgok bonyolultságában mit eredményeznek?
Különösen
fontos ezt azoknak végiggondolni, akiknek szavai, tettei nagy befolyással
lehetnek mások életére.
Mostanában
sokat olvasok régi újságokat. S innen a jelenből – azaz nekik a jövőből –
hümmögök azon, hogy mi is lett abból, amit akkor, értelemszerűen a jövő
ismerete nélkül, mondtak, csináltak.
Senki
sem felelős azért, amit nem tudhatott. De néha nagyon az az érzésem – persze
utólag mindig könnyen okos az ember – hogy ha alapvető elvekhez tartjuk
magunkat, akkor sokkal kisebb annak a veszélye, hogy túl nagy butaságba
keveredjünk.
A napokban
egy nagyobb cikket írva – Lévai Jenő és a zsidósors, ami innen letölthető is,
ha valakit érdekel https://goo.gl/Uix4iS - kezdtem el Berend Béla
történetével foglalkozni. A felettébb kalandos sorsú szigetvári rabbi a német
megszállás után került fel Budapestre, itt hamarosan a Zsidó Tanács tagja lett.
A háború
után perbe fogták, s először tíz évet kapott, majd másodfokon felmentették. Az
azonban tény, Berend kapcsolatban állt egészen szélsőséges, antiszemita
alakokkal és cikke is jelent meg az egyik leghírhedtebb fajgyűlölő, Bosnyák
Zoltán Harc című hecclapjában.
Berend –
sok részletében még ma sem ismert, zavaros pályájáról írt Randolph Braham,
Schmidt Mária és egy igen remek összefoglalót Munkácsi Krisztina a Századok
egyik 1996-os számában.
Berend
később mindig is tagadta a bűnös együttműködés vádját az antiszemita
hatóságokkal, az azonban ma már biztos, bizonyos dolgokat ugyanúgy képzeltek
el. Berend is azt gondolta, hogy a zsidóknak el kell költözniük Magyarországról
– bár ő ezt állítólag cionista alapon mondta – tehát ugyanúgy egy „zsidómentes”
Magyarországot tartott elképzelhetőnek, mint a nyilasok, a fajvédők. Még ha
egészen más alapállásból is.
Bizonyára.
Berendnek
a háború előttről viszonylag kevés beszédét, nyilvános állásfoglalását
ismerjük, így különösen érdekes az a kettő, amit most fogok idézni. Mindkettő
Lévai Jenő Képes Családi Lapok című újságjában jelent meg, s árnyalja talán azt
a képet, hogy Berend csak a zsidók Magyarországról való elköltözésében értett
egyet az antiszemita rendszerrel.
Berend, 1940 őszén, mint tábori
lelkész beszélt az „az izraelita vallású magyar királyi honvédekhez.” Többek
között a következőkkel biztatta a zsidó katonákat: „Büszkének és boldognak kell
lennetek, hogy a mai zord és viharos időkben sem feledkeztek meg rólatok, hogy
nem vagytok feleslegesek, nem vagytok nélkülözhetőek, hogy a Hazának igenis
szüksége van rátok, hogy a Haza ismét hívott titeket. Legyetek büszkék arra és
boldogok, hogy magyar királyi koronás gombokkal díszített és ékesített
katonazubbonyban szolgálatot tehettek a Hazátoknak és hasznos és értékes
honvédelmi feladatokat végezhettek!” Kétségtelen,
Berend sem láthatott a jövőbe. Hogy rövidesen meggyilkolandó munkaszolgálatos
lesz ez a sereg. Valóban, nem sokkal később már csak mint munkaszolgálatosok
„tehettek szolgálatot a Hazának” a zsidók. Különösen érdekes ez a cikk abban a
környezetben, amelyben másról sincs szó, mint a zsidók jogfosztásáról,
lehetelten anyagi helyzetbe hozásáról, kilátástalan életéről. És Berend mégis a
kormánypropagandát szolgálta.
És ezt is túl lehet szárnyalni.
Amikor már a zsidókat nem fegyveres katonai szolgálatra, hanem megalázó
munkaszolgálatra hívták be, s már katonai felszerelést, egyenruhát sem kaptak,
Berend újabb beszédet mondott. Amikor kitaszítottságának egy újabb állomásához
érkezett az a közösség, amelynek legnagyobb része minden megpróbáltatás
ellenére hazafiasága hangsúlyozásával próbált válaszolni, a szigetvári rabbi,
Berend, mint tartalékos tábori lelkész ekképpen lelkesítette a munkaszolgálatra
behívottakat: „Egy egészen újszerű, sajátos, valóban «különleges» alakulat
vagytok a m. kir. honvédség történetében: saját felszerelésű, civilruhás
munkáskatona! (...) nektek éppen azt kell most bebizonyítani, hogy lehet valaki
a saját civil ruhájában is kiváló katona! Arról kell megdönthetetlen
bizonyságot tennetek, hogy a ti polgári öltözetetek alatt igenis katonaszív
dobog. (...) Azt kell most igazolnotok, hogy ha nem is jutott néktek kincstári
uniformis, ti azért mégis rendelkeztek és ékeskedtek azokkal a katonakincsekkel
és erényekkel, amiket tulajdonképpen az egyenruha van hivatva jelképezni és
kidomborítani. (...) Ti igenis egyek vagytok és egybeforrtatok abban a
magasztos gondolatban, szent elhatározásban és nemes célkitűzésben, hogy mennél
jobb, mennél kiválóbb munkaszolgálatosok legyetek, hogy mennél önzetlenebbül,
mennél odaadóbban, hívebben szeressétek és szolgáljátok minden erőtökkel,
képességetekkel, legjobb tudásotokkal a hazátokat.” Hol van már a magyar
királyi koronás gombokkal ékesített zubbon yról szóló tiráda.
. Talán a
munkaszolgálatosokat lelkesíteni próbáló Berend is érzett valamit a helyzet
tragikusságából, mert mielőtt áldást kért volna a m. kir. honvédség minden
fegyvernemére és állománycsoportjára, valamint Horthy kormányzóra még
megjegyezte: „Munkásszázadbéli testvéreim! Ti aztán valóban nem pénzért,
bérért, jutalomért, nem címért, rangért, csillagért, nem emelkedésért és nem
előbbrejutásért szolgáljátok hazátokat, hanem sokkal inkább odaadó, önzetlen,
öncélú, igaz hazaszeretetből.”
Szigetváron
Berend folyamatosan harcban állt a saját hitközségével. Munkácsi már
hivatkozott cikke szerint „a szigetvári
vezetőség erőltetett hazafiságban és magyarkodásban élte ki magát. Berend Béla
ezzel szemben a zsidó népiség-nemzetiség eszményét hirdette. A helyi vezetőség
szerint a magyarországi zsidóság a magyar nép része, Berend szerint a zsidóság
magyarországi ága.” Legalábbis Berend is szerette volna így láttatni saját
szerepét.
Könnyű dolga volt, mert a Képes Családi Lapok
eltűntek a polcokról, s valószínűleg olyan egykori
munkaszolgálatos is kevés maradt, aki még emlékezett arra, mit is mondott
nekik.
Berend történelmi tévedését menti, hogy nem
látott a jövőbe. Ám, ha következetesebb, ha nem hódol be, talán nem mondott
volna afféléket, amelyeket most idéztünk.
Tanulságként. Az őszi ünnepekre.
(Pesti Sólet, 2017. szeptember)